خلاصة:
آیا در مدارس به تفاوتهای جنسیتی دامن زده میشود؟آیا کنشورزیهای کلاسی میان آموزگار و شاگردان، پدیدآورندهی نابرابریهای جنسیتی در کلاس درس و در پی آن در جامعه است؟آموزگار به سان عضوی از جامعه،بیگمان متأثر از فرهنگ چیرهی جامعهئی است که در آن زندهگی میکند.نگرشهای موجود دربارهی توانایی دختران و پسران و میزان موفقیت آنها در رشتههای گوناگون آموزشی و شغلهای مختلف،پندارههای آموزگار را میسازد.
در این پژوهش،تأثیر جنسیت دانشآموزان بر روش کلاسداری آموزگار بررسی شده است.برای این کار، نمونهئی 88 نفری از آموزگاران زن همسردار که دست کم چهار سال پیشینهی آموزش در پایهی چهارم دبستان داشتند(44 نفر از مدرسههای دخترانه و 44 نفر از مدرسههای پسرانه)در شهر تهران گزیده شدند.دادههای پژوهش با پرسشنامهئی پژوهشگر ساخته گردآوری شد.
یافتههای پژوهش نشان داد که کنشورزیهای کلاسی میان دانشآموزان و آموزگاران،جدا از نگرشها و انتظارهای آموزگاران نیست.65/8 درصد از آموزگاران بازگو کردند که شیوهی درس دادن خود را بر پایهی جنسیت دانشآموزان تغییر میدهند و 78/5 درصد آنها بر این باور بودند که دختران و پسران باید شغلی در خور جنسیت خود برگزینند.
ملخص الجهاز:
"در این پژوهش،تأثیر جنسیت دانشآموزان بر روش کلاسداری آموزگار بررسی شده است.
جنسیت دانشآموزان تغییر میدهند و 78/5 درصد آنها بر این باور بودند که دختران و پسران باید شغلی در
برای روش کلاسداری تعریفهای بسیاری آمده است که در بیشتر این تعریفها بر
1-آیا روش کلاسداری آموزگاران از انتظارهای جامعه از دختران و پسران اثر
جدول 1-تاثیر انتظارهای جامعه از پسران در روش کلاسداری آموزگاران
انتظارهای جامعه از پسران در روش کلاسداری آموزگار تأثیر دارد.
جدول 2-تاثیر انتظارهای جامعه از دختران در روش کلاسداری آموزگاران
جنسیت دانشآموزان در روش کلاسداری آموزگار تأثیر دارد.
در جدول 4 دیده میشود که آموزگاران در توصیف دانشآموزان دختر بیشتر به
68/63 درصد آموزگاران دبستانهای دخترانه میپندارند که دخترها دربارهی جنسیت خود
جدول 5 نشاندهندهی آن است که 32/68 درصد آموزگاران گرایش دارند آموزگار
دختران باشند و 95/90 درصد آموزگاران نیز بیشتر به آموزش پسران گرایش دارند.
جدول 6-تأثیر جنسیت دانشآموزان بر شیوهی پاسخگویی آموزگاران به آنان
جدول 7-تأثیر جنسیت دانشآموزان بر روش تدریس آموزگاران
در جدول 11 دیده میشود که آموزگاران دبستانهای دخترانه برای تنبیه دانشآموزان بیشتر
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 41 نیز نشان میدهد که 57/00 درصد از آموزگاران بر این باوراند که دختران
جدول 71 نشان میدهد است که 67/41 درصد آموزگاران بررسی شده،از زن بودن
1-آیا روش کلاسداری آموزگاران از انتظارهای جامعه از دختران و پسران اثر میپذیرد؟
1-آیا روش کلاسداری آموزگاران از انتظارهای جامعه از دختران و پسران اثر میپذیرد؟
کلاسداری آموزگاران تأثیر میگذارد،و این اثر به اندازهئی است که پندارهای قالبی در"