خلاصة:
پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی چهار حیطه هوش هیجانی (آگاهی هیجانی، تسهیل هیجانی، ادراک هیجانی و کنترل هیجانی) مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان در پیش بینی گرایش به تحول سازمانی آنان و همچنین، بررسی وجود تفاوت معنادار بین مقادیر رابطه هوش هیجانی کلی با گرایش به تحول سازمانی مدیران مذکور بر اساس متغیرهای تعدیل کننده مورد بررسی بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری نیز شامل کلیه مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1384 بوده است. 63 نفر از مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و طبقه بندی به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی مایر و سالووی (1990) و پرسشنامه محقق ساخته گرایش به تحول سازمانی بوده که روایی آن با بهره گیری از نظرات متخصصان و پایایی آن نیز طی مطالعه مقدماتی و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 0.82 به دست آمده است. پس از گردآوری داده ها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری آن ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی چون «r» ضریب همبستگی پیرسون (R)، ضریب رگرسیون گام به گام و Z» فیشر» استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: 1- «r» مشاهده شده در سطح P?0.05 مبین همبستگی مثبت و معنادار بین هوش هیجانی با گرایش به تحول سازمانی مدیران در کل و همچنین، چهار حیطه هوش هیجانی بوده است. 2- (R) محاسبه شده در سطح P?0.05 از بین چهار حیطه هوش هیجانی (متغیرهای پیش بین)؛ متغیر تسهیل هیجانی 0.428 و ادراک هیجانی 0.384 پیش بینی کننده گرایش به تحول سازمانی مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان بوده اند. 3- Z فیشر، در سطح P?0.05 مبین تفاوت معنادار، بین همبستگی هوش هیجانی با گرایش به تحول سازمان مدیران؛ دارای سطوح تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر و لیسانس، با سابقه خدمت تا ده سال و همچنین، مدیران دارای سنین 30 تا 40 سال با سایر گروه های مورد بررسی بوده است.
ملخص الجهاز:
"بررسی رابطه هوش هیجانی با گرایش به تحول سازمانی مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان دکتر سید محمد میرکمالی دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران دکتر مهدی سبحانینژاد استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد علیرضا یوزباشی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران چکیده تاریخ دریافت 68/2/2-تاریخ تأیید 68/7/5 پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی چهار حیطه هوش هیجانی(آگاهی هیجانی، تسهیل هیجانی،ادراک هیجانی و کنترل هیجانی)مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان در پیشبینی گرایس به تحول سازمانی آنان و همچنین،بررسی وجود تفاوت معنادار بین مقادیر رابطهی هوش هیجانی کلی با گرایش به تحول سازمانی مدیران مذکور براساس متغیرهای تعدیلکننده مورد بررسی بوده است.
تجزیه و تحلیل یافتهها بررسی فرضیه یک پژوهش در بررسی فرضیه یک«بین هوش هیجانی کلی با گرایش به تحول سازمانی مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان رابهط وجود دارد»، ẓrẒ محاسبه شده در سطح P>?0/05 معنادار بوده که بیانگر رابطه مثبت بین آنها است.
2. رابطه هوش هیجانی کلی با گرایش به تحول سازمانی مدیران برحسب سابقه خدمت مدیریتی تا بیست سال ẓrẒ محاسبه شده در بررسی رابطه بین هوش هیجانی کلی با گرایش به تحول سازمانی مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان برحسب سابقه خدمت مدیریتی تا بیست سال،در سطح P>0/05 معنادار نبوده و بنابراین فرضیه صفر تأیید و فرضیه مقابل رد شده است(جدول 8)."