ملخص الجهاز:
"محمد رضا تات مدیر برنامهریزی آموزشی دانشآموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این خصوص میگوید:"با اینکه بیش از دو دهه است که اجرای آموزش فراگیر از سوی برخی از صاحبنظران تعلیم و تربیت استثنایی در جهان توصیه گردیده است،ولی تا قبل از سال تحصیلی 81-1380 این امر در کشورمان میسر نگردید.
" آموزش فراگیر و ضرورتهای آن محمد رضا تات زمینهء اجرای آموزش فراگیر را انعطافپذیری آموزش و پرورش عادی میداند و این زمینهها را به موارد ذیل تقسیم بندی میکند: الف-نیروی انسانی ب-نظام آموزشی ج-تنوع مدارس مدیر برنامهریزی آموزشی دانشآموزان کمتوان ذهنی و چند معلولیتی به اهمیت آشنایی معلمان با روشهای نوین تدریس،تفاوتهای فردی بهطور عام و شناخت کودکان دارای نیازهای ویژه بهطور خاص اشاره میکند و تحول نظام آموزشی را باتوجه به ضرورتهای آموزش فراگیر مورد تأکید قرار میدهد، و یادآور میشود که"نظام آموزشی متمرکز،با محتوا و بودجهبندی ثابت،یکی از آفتهای نظام آموزشی ما بطور اعم و آموزش فراگیر بطور اخص میباشد.
" مدیر برنامهریزی آموزشی دانشآموزان کمتوانذهنی و چند معلولیتی سازمان هم،عزم جدی مسوولان آموزش و پرورش جهت اجرای طرح آموزش فراگیر و نیز متناسبسازی نظام آموزشی و اصلاح روش ارزشیابی و برگزاری دورههای آموزشی جهت معلمان به منظور دستیابی به راهبردهای آموزشی کاربردی جهت کلیه دانشآموزان صرفنظر از تفاوتهای آنان،اقدام عملی جهت تأمین تمهیدات مورد نیاز از قبیل تشکیل کلاسهای مرجع در مدارس عادی،معلم کمکی در کلاس و تشکیل کلاسهای جبرانی و ارائه خدمات آموزشی-توانبخشی فوق العاده به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه را از جمله راهکارهای مناسب جهت اجرای این طرح پیشهاد نموده و میافزاید:"تنوع عناوین مدارس که نوعی جداسازی براساس توانایی اقتصادی،علمی یا موقعیت اجتماعی افراد جامعه میباشد،نیز مغایر با فلسفه آموزش فراگیر میباشد."