ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مولف:مری بت برودر دانشگاه کنکتیکات-دانشکده پزشکی- مطالعات کودک و خانواده مترجم-رضا برادری ماخذ:اینترنت 2002 قسمت دوم مداخلات زود هنگام برای کودکان دارای ناتوانی34 شناسایی کودکان واجد شرایط و الگوهای ارزیابی35 ارزیابی25عبارت است از فرآیند جمعآوری اطلاعات به منظور انجام یک تصمیمگیری.
همچنین خاطرنشان شده است که ارزیابی کودکی اولیه فرصتی منحصر به فرد به منظور تسهیل مشارکت و همیاری والدین در فرآیند مداخله فراهم مینماید چرا که والدین نسبت به فرزندانشان آگاهی کاملی داشته و کودکان نیز با والدین خود احساس راحتی میکنند.
در مداخله دوران کودکی اولیه،سه هدف برای ارزیابی مشخص گردیده است: غربالگری31،شایستگی دریافت خدمات و طراحی برنامه36 غربالگری:غربالگری فرآیندی است که از طریق آن کودکان دارای نیازهای تحولی یا تاخیری شناسایی میشوند و بنابراین ارزیابی تکمیلی لزوم پیدا میکند.
معمولا این نوع ارزیابی گسترده بوده و شامل مجموعهای از شاخصها(برخی اوقات از ابزارهای استاندارد شده استفاده میشود)و (به تصویر صفحه مراجعه شود) متخصصین با تخصصهای ویژه میباشد.
تعیین بهترین روش در برنامه آموزشی برای نوباوگان و کودکان کم سن دارای ناتوانی که در طی یک دوره چند ساله بهتدریج تغییر میکند،با استفاده از اطلاعات ورودی حاصل از نظریههای رشد کودک بهنجار و نیز پژوهشهای انجام شده در زمینه کودکان عادی و استثنایی و نیز خانوادههای ایشان امکانپذیر است.
ارزیابی مداخلات دوران کودکی اولیه40 یکی از اصولی که میبایستی در برنامههای مداخلهای کودکی اولیه خاطر (به تصویر صفحه مراجعه شود) نشان گردد برنامه ارزیابی است.
هرچند برنامه رسمی انتقال برای کودکان کم سن معلول نوعا در سن 3 سالگی(هنگام ورود به پیشدبستانی)و 5 سالگی(ورود به کودکستان)میباشد ولی انتقال مابین خدمات و برنامهها میتواند در کلیه سالهای اولیه زندگی صورت گیرد."