خلاصة:
اینترنت یکی از مؤثرترین ابزارهای بازاریابی به شمار میرود که به واسطهی برخورداری از ماهیتی چند رسانهای فرصتهای مفیدی را در اختیار کسب و کارهای امروزی بهویژه شرکتهای خدماتی قرار میدهد.آمادگی برای مواجه با طبیعت ناملموس خدمات و تغییر شکل عناصر آمیخته بازاریابی بهمنظور استفاده از تمامی پتانسیلهای اطلاعاتی و معاملاتی اینترنت منجر به ایجاد مزیتی رقابتی برای این شرکتها میشود.در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوا،تارنماهای(وبسایتهای)گروهی از هتلهای لوکس 4 و 5 ستاره در ایران،ترکیه و دبی از ابعاد ویژگیهای طراحی(تعامل،هدایت و عملکرد)و بازاریابی اینترنتی مورد بررسی قرار میگیرند.همچنین بهمنظور تعیین تفاوتها و تشابهها میان هتلهای ایران،ترکیه و دبی از نظر این ویژگیها از تحلیل تناظر چندگانه به همراه تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شده است.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد هتلهای نمونه،در کل از تمامی پتانسیل اینترنت برای بازاریابی اثربخشی خدمات خود استفاده نمیکنند و تنها از قابلیتهای ابتدایی اینترنتی برخوردار هستند.در عینحال تحلیل یافتهها حاکی از آن است که هتلهای 4 و 5 ستاره در دبی از نظر ویژگیهای طراحی و بازاریابی عملکرد بهتری نسبت به ایران و ترکیه دارند.
ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5:درصد برخورداری هتلهای نمونه از عوامل معرف ویژگی عملکرد تارنما بیش از نیمی از تارنماهای بررسی شده با استفاده از مواردی مانند رنگها و تصاویر متحرک سعی در افزایش جذابیتهای گرافیکی داشتهاند و 97 درصد نیز از نظر سهولت دسترسی فیزیکی از عملکرد مثبتی برخوردار بودهاند در حالی که تنها 16 درصد از امکانات دیداری مانند فیلمهای ویدئویی کوتاه در مورد هتل و امکانات آن استفاده کردهاند.
جدول 3:میانگین عوامل مربوط به هر ویژگی برای کلیه هتلها (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) وضعیت تارنماهای هتلهای بررسی شده در این تحقیق از نظر برخورداری از ویژگیهای طراحی و بازاریابی اینترنتی به تفکیک گروههای سهگانهی ایران،ترکیه و دبی چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا یک سری آزمون کای دو در سطح معنادار 5 درصد برای بررسی وابستگی عوامل طراحی و بازاریابی تارنما و انواع سهگانهی هتلها بهوسیلهی نرمافزار spss انجام گرفت که در نتیجه از میان 45 عامل معرف ویژگیهای طراحی و بازاریابی تارنما 23 مورد در سطح 05/0 با انواع هتلها ارتباط معناداری داشنتد.
جدول 6:میانگین گروهها از نظر برخورداری از ویژگیهای طراحی و بازاریابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) -ویژگی تعامل:آزمون فرضیهی فرعی 1 در سطح معناداری 5 درصد با استفاده از روش تحلیل واریانس یک عاملی نشان داد میان تارنماهای هتلهای ایران،ترکیه و دبی از نظر ویژگی تعامل تفاوت معناداری وجود دارد از طرفی جدول 6 نشان میدهد هتلهای دبی از نظر برخورداری از این ویژگی از عملکرد بهتری در مقایسه با ایران و ترکیه برخوردار هستند."