ملخص الجهاز:
"گزارش پژوهشی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دارای مشکل درک خواندن آذر پاکدامن ساوجی-عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) یادگیری خواندن یکی از مهمترین مهارتهایی است که کودکان در مقطع ابتدایی به آن دستمییابند و خواندن،مبنایی برای بیشتر کوششهای تحصیلی آینده آنها خواهد بود(استیونس1 و همکاران،1991):بدون توانایی خواندن احتمال بالقوه پیشرفت کودک در همه برنامههای درسی کاهش مییابد(گلاور2و همکاران 1190،ترجمه خرازی،1377).
پژوهش حاضر با هدف بررسی این فرضیه که "آموزش راهبردهای فراشناختی موجب بهبود درک مطلب دانش آموزان با مشکل درک خواندن میشود"و پاسخگویی به این سؤال که"آیا تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان دخترو پسر با مشکل درک خواندن متفاوت است؟"طراحی شده است.
میانگین و انحراف معیار نمرات گروه آزمایشی و کنترل درپیش آزمون درک مطلب (به تصویر صفحه مراجعه شود) توانایی خواندن،از هریک از دانشآموزان خواسته میشود که متن را بخواند و در هنگام خواندن متن تعداد و چگونگی اشتباهات باتوتجه به فرم نشانگان نارساخوانی(اختلال خواندن) توسط آزمونگر یادداشت میشود.
نتایج به منظور بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان میانگین عملکرد گروههای آزمایشی و کنترل درپیش آزمون و پسآزمون درک مطلب مورد مقایسه قرار گرفته است که نتایج آن در جدول (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1.
به منظور بررسی تفاوتهای جنسیتی در درک مطب و تأثیرپذیری از آزمون راهبردهای فراشناختی، میانگین عملکرد پسران و دختران گروه نمونه در پیشآزمون و پسآزمون درک مطلب مورد (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 تحلیل اندازهگیری مکرر برای بررسی اثرهای ساده درونگروهی گروه پسران و دختران مقایسه قرار گرفته است که نتایج آن در جدول 2 آورده شده است."