ملخص الجهاز:
3-رویکردهای گوناگون برای کنترل استراتژیک 3-1رویکرد کنترل اجرای استراتژی:در این رویکرد،کنترل استراتژیک به عنوان وظیفهای مدیریتی که باعث اطمینان از اجرای استراتژیها به گونهای که برنامهریزی شدهاند،در نظر گرفته میشود.
3-2رویکرد تعیین اعتبار مفروضات استراتژیک: در اینرویکرد برای کنترل استراتژیک فرض براین است که تعداد عناصر و تاثیرات متقابل میان آنها در محیط یک موسسه،فهم کامل آنها را مشکل میسازد،لذا برنامهریزی با در نظر گرفتن مفروضاتی همراه است،در خلال اجرای استراتژی،تمرکز مدیریت،صرفا نمیتواند کسب اطمینان از اجرای استراتژی به گونهای که برنامهریزی گردیده است،باشد.
3-3 رویکرد مدیریت ظهور جنبههای استراتژیک:رویکرد پیشین برای کنترل استراتژیک،تمرکز خود را براین حقیقت قرار داد که پیچیدگی محیط و بازار یک شرکت در یک نقطه از زمان(طی برنامهریزی)بدون در نظر گرفتن مفروضات سادهسازی،برای درک و فهم مشکل است،و لذا این مفروضات میباید به طور پیوسته مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد تا مشخص شود که آیا برنامه ارائه شده هنوز معتبر است یا خیر؟در این رابطه جنبه مهم دیگری نیز وجود دارد و آن این است که،حتی اگر شرایط محیطی و بازار بتواند به طور کامل در مرحله برنامهریزی درک شود،این شرایط طی دوره اجرای استراتژی تغییر میکند و این تغییرات منجر به فرصتها و تهدیدات جدید میشود که میتواند برنامه موجود را بیاعتبار سازد.
رویکرد اول کنترل استراتژیک بر روی عملکرد واقعی سازمان باتوجه به عوامل کلیدی موفقیت تمرکز دارد و از انحرافات از عملکرد طراحی و برنامهریزی شده برای اصلاح فرآیند اجرا استفاده میکند.
این مثال نشان میدهد که تشخیص وپاسخ به تغییرات بازار و شرایط محیطی و مفروضات بیاعتبار برنامهریزی(رویکرد دوم را در کنترل استراتژیک)منجر به تغییراتی در محتوای استراتژی شرکت جنرال موتورز برای پروژه ساترن گردید.