ملخص الجهاز:
در میزگرد این شماره تدبیر از چند تن از صاحبنظران دعوت شده است تا در این زمینه و حول در محور ذیل،دیدگاه خویش را مطرح نمایند: 1-ضرورت و اهمیت گسترش مرزهای نوآوری از محصولات(کالاها و خدمات)و فرایندهای تولید آن به کلیه فرایندهای سازمان (عملیات،مدیریت و پشتیبانی) 2-نقش و اهمیت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در نوآوری فرایندهای مدیریتی و تحول سازمانی از آنجا که این میزگرد را میتوان فتحبابی در موضوع موردنظر کرد و دور از انتظار نبوده که در یک نشست علمی-مدیریتی حتی میان شرکتکنندگان حاضر نتوان به جمعبندی دست زد،این مهم فعلا بر عهده خواننده گذارده شده است.
پیشنهاد من این است که ابتدا در مورد ضرورت گسترش و بسط مفهوم مدیریت نوآوری به کل فرآیندهای سازمان و نه فقط به محصول و فرآیند تولید آن بحث شود و در عین حال تاکید شود که ما به دلیل غفلت از نوآوری در فرایندها از چه دستاوردهایی محروم هستیم.
سپسط در مرحله بعد با توجه به اینکه تکنولوژی اطلاعات (IT) توانسته است نوآوریهای اساسی در فرآیندهای کل سازمان ایجاد کند،نقش و اهمیت آن در ارائه نوآوری و در فعالیتهای مدیریت مورد بحث و تبادل موردنظر قرار گیرد.
بعدا به اینجا برسیم که این موضوع آیا در سازمانهای صنعتی کشور جایگاه شایسته خود را دارد و اگر ندارد چه راهکارهایی را باید به عنوان راهکارهای راهبردی داشته باشیم تا فرایند نوآوری را نهادینه کنیم.
اهرم کردن هرکدام برای دیگری میتواند این زمینهها را فراهم کند،ولی در غایت اینها همه در قالب تحول سازمانی ممکن است:تحول در سه زمینه فرهنگ و انسان، سازمان و مدیریت،تکنولوژی،بخصوص تکنولوژی اطلاعات و مدیر باید در این فرایند مادر نیز نوآوری ایجاد کند.