خلاصة:
این مقاله، اثریادگیری مشارکتی را در تدریس مفهوم انرژی در درس فیزیک بررسی می کند. تکنیک های یادگیری مشارکتی برای گروه آزمایشی و روش تدریس متداول برای گروه کنترل به کار گرفته شد. نمونه مورد مطالعه، 200 نفر از دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهر مشهد بودند. معلومات قبلی دانش آموزان در زمینه مفهوم انرژی، با استفاده از مقیاس خود ساخته پیشرفت تحصیلی انرژی مورد ارزیابی قرار گرفت. پیشرفت دانش آموزان پس از اجرای روش های تدریس نیز با همین مقیاس تعیین شد. نتایج، حاکی از تاثیر قابل توجه یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در گروه آزمایشی بود. این نتیجه، نشان دهنده موفقیت یادگیری مشارکتی در مقابل روش تدریس متداول است.
ملخص الجهاز:
"مجله روانشناسی و علوم تربیتی Journal of Psychology & Education سال سی و نهم،شماره 2 Vol. 39,No. 2,2009 1388،ص 31-49 PP.
31-49 تاثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در موضوع انرژی در درس فیزیک دکتر محمد رضا کرامتی عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران چکیده تاریخ دریافت 87/4/8-تاریخ تایید 87/11/26 این مقاله،اثر یادگیری مشارکتی را در تدریس مفهوم انرژی در درس فیزیک بررسی میکند.
با توجه به اینکه هدف مقایسه اثر یادگیری مشارکتی و روش تدریس متداول بود،تفاوت میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دو گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با استفاده از آزمون t مستقل محاسبه شد که نتایج در جدول 3 نشان داده شده است.
افزون براین،از طریق اجرای این روش کلاس درس به زندگی طبیعی دانشآموزان نزدیک میشود و احتمالا برخی از مهارتهای اجتماعی را به بهانه یادگیری مفاهیم درسی در قالب گروههای مشارکتی تمرین میکنند و به یادگیریهایی دست مییابند که امروزه از آنها به عنوان برنامه درسی پنهان یاد میشود.
The effectiveness of student team achievement division(STAD)for teaching high school chemistry in the United Arab Emirates,International Journal of Science Education 25,605-624.
The Effects on Student s Cognitive Achievement when Using The Cooperative Learning Method in Earth Sccience Classrooms School Science Mathemaics,Chun-Yen channg:Ling Mou. Boxtel,C.
The teacher's role in implementing cooperative learning in the classroom,Springer Science discussion,Teaching Sociology 325-332.
Secondary school & Cooperative Learning:Theories,Models & Strategies,New york:Garland.
Upper high school students'understanding of electromagnetism,International Journal of Science Education 28,543-566."