ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)«مبانی معرفتی اگزیستانسیالیسم»نقد شد سیاوش جمادی:هایدگر در کشور مامطلق شده است *سیاوش جمادی در نشست«نقد مبانی معرفتی اگزیستانسیالیسم»با تبیین سرچشمههایتاریخی و مشخصههای فلسفهی اگزیستانس،دریافتها شخصی خود را از این فلسفه،درکانون ایرانی پژوهشگران حکمت و فلسفه به مخاطبان عرضه کرد.
جمادی از طرح موضوع شروع کرد و گفت:بحث ما دربارهی فلسفههای اگزیستانس است؛زمانی بعد از جنگ جهانی دوم تا تقریبا دو دهه بعد،جریان و امواجی به نام فلسفههایاگزیستانس گسترش پیدا کرد و این گسترش به حدی شد که حتا ژان پل سارتر-مردمیترینو همهپسندترین فیلسوف اگزیستانس-صدایش در آمد و گفت:فلسفهی اگزیستانس را چنانبه چیزهای نامتناسب و بیربط اطلاق میکنند که کاملا این فلسفه را بیاعتبار کردهاند.
*مسألهی انسان در فلسفهی اگزیسنانس چیست؟ جمادی با اشاره به تجربههای شخصی کییر کگور و کافکا و تأثیر آن دردریافتهای فلسفی آنها تصریح کرد:پیشاهنگان فلسفهی اگزیستانس-کافکا و کییر کگور-میگویند مسئله انسان این نیست که علت العللچیست و روح مطلق چیست؟در مقابل همهی اینها،انسان میتواند بگویدبه من چه که اعیان ثابته چیست و من انسانی هستم فانی،عمری سهپنجیدارم و در فاصلهی بین مرگ و تولد درگیریهایی دارم،ناامیدی،مرگ وهراس دارم،و تصمیمگیری.
جمادی با تبیین نقدهای وارد شده به فلسفههای اگزیستانس تأکید کرد:فلسفههایاگزیستانس مطلق نیستند،هایدگر مطلق نیست؛هایدگر در کشور ما مطلق شده استو من همواره سعی کردهام که این مطلقاندیشی نسبت به هایدگر را قدری سست کنم.
هرچند این مشی یعنی تأکیدبر هنجارهای فرهنگی،زبانهایی خاص،تاریخی مشخص و آثار مکتوب برایپاسخ به پرسش فربۀ«ایرانی کیست؟»ضروری مینماید اما اگر توأمان بارویکردی که ایرانی بودن را مانند هر هویتی دیگر مشتمل بر تصاویری نسبتبه آدم و عامل به بررسی مینشیند در نظر گرفته نشود راه به جایی نخواهدبرد."