خلاصة:
هدف اصلی این مقاله،ارائه گزارشی از نتایج طرح پژوهشی درباره شبکه توزیع صنعتی ایران است که برای اولین بار به منظور شناسایی شبکه توزیع کالاهای صنعتی،تخمین حجم مبادلات در هریک و بررسی تأثیر عواملی چند صورت پذیرفت.عوامل و متغیرهایی که چگونگی تأثیر آنها بر حجم مبادلات در کانالهای توزیع،مورد بررسی سیستماتیک قرار گرفت،عبارت است از: نوع صنعت،نوع مصرف،طبیعت کالاها و ارزش واحد آنها. یکی از نتایج بسیار جالب این مطالعه این است که برخلاف کشورهای غربی و بویژه آمریکا،کالاهای صنعتی در ایران حدود سه برابر بیشتر از طریق شبکه توزیع مستقیم مبادله میشود تا از طریق شبکه توزیع غیر مستقیم.از دیگر یافتهها این است که بجز نوع مصرف،تمام متغیرهای اصلی مطالعه شده بر حجم مبادلات در کانالهای توزیع،تأثیر معنیداری دارند.سرانجام این نتایج و یافتهها مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی برای انجام تحقیقات بیشتر ارائه گردیده است.
ملخص الجهاز:
"در کنار متغیرهای اصلی این تحقیق،یعنی نوع کالا،قیمت واحد کالا،چگونگی مصرف کالا و نوع صنعت،قصد داشتیم تأثیر برخی متغیرهای دیگر را بر حجم ریالی مبادلات در کانالهای مختلف توزیع صنعتی در ایران به صورت فرعی و جنبی بررسی کنیم که عبارت بودند از:درجه پیچیدگی کالا،چگونگی ساخت کالا،چگونگی نصب کالا،فاصله جغرافیایی مشتریان از تولید کننده،تعداد خریداران کالا،میزان سفارش مشتری در هر بار، تعداد دفعات سفارش توسط مشتری و وضعیت عرضهء کالا.
روش تحقیق از آنجا که هدف اساسی این تحقیق،شناسایی،توصیف و تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی شبکه توزیع کالاهای صنعتی در ایران و عوامل تأثیرگذار بر آن بوده است و قصد داشتهایم فرضیههای تحقیقاتی مطرح شده را با استفاده از دادههای جمعآوری شده در موقعیتهای واقعی مورد آزمون قرار دهیم و با گزینش نمونه، ویژگیهای جامعه آماری را برآورد،و متغیرهای تحت بررسی و روشهای مورد استفاده را به گونهای توصیف کنیم که سایر محققان نیز بتوانند این تحقیق را تکرار کنند از روش تحقیق پیمایشی و توصیفی5استفاده کردهایم.
نتایج نشان داد که ترتیب استفاده از کانالهای توزیع صنعتی در ایران برای تمام طبقات تقریبا یکسان است ولی میزان استفاده از هر کانال با توجه به نوع کالا فرق میکند؛به عنوان مثال تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به میزان بیشتری نسبت به طبقات دیگر بهطور مستقیم مبادله شده است.
بررسی تأثیر نوع مصرف کالا فیشر معتقد است کالاهای چند منظوره در تولید انواع کالاهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا به دامنه وسیعی از صنایع مختلف فروخته میشود،میتواند به استفاده بیشتر از شبکه توزیع غیر مستقیم برای مبادله اینگونه کالا24منجر گردد."