ملخص الجهاز:
آقای سر برینمور جونز3در اظهار نظر نسبت به گزارش«کمکهای سمعی و بصری در آموزش تحصیلات دانشگاهی«در سال 1965 که وی ریاست آن را به عهده داشته چنین اظهار میدارد: در حالیکه چند سال پیش فکر کردن در مورد کمکهای سمعی و بصری و آموزشی بسیار خوب بود ولی امروزه انسان در مورد رسانههای نوین میاندیشد که فراگیری و آموزش شخصی را میتواند تسهیل و غنیتر سازد و عجب است که در این رابطه نقش کتابخانه«که همیشه با موجودیت اشخاص کمکی و موقتی و ینازهای آموزشی-اطلاعاتی آنها اجین بوده»توجه کمی را به خود جلب کرده است.
برای کتابخانه مشکل است از این مسئله چشمپوشی نماید که فراگیرنده نوعی فیزیک متفکر بوده و میتواند خطر غیر انسانی شدن آموزش را کاهش دهد(که البته اغلب توسط نویسندگان برنامه آموزشی از نظر مکتوم میماند)بنظر میرسد که در مورد کتابخانه بحثهای شدیدی راجع به تحقیق و بررسی رسانههای جدید وجود داشته باشد.
البته از پیش روشن گردیده که کارهای استریوئی در مورد رسانههای برای تمامی کتابخانهها و یا قسمت اعظمی از آنها امکان ندارد لیکن هر کتابخانه باید مسئله اصولی چندرسانهای را در رابطه با وضعیت خاص خود مورد بررسی قرار داده و در این مورد دست به کار شود تا مناسبترین حالت برای ترویج اهداف کتابخانه مشخص گردد.
واقعیت این است که بسیاری از کتابداران نسبت به رسانههای جدید خصومتی نداشته و مایلند تجاربی در این زمینه کسب نمایند لیکن بعلت نداشتن راهنما و تجربهء حرفهای کافی نتیجتا خود را بالاتر و مقدمتر از دیگران احساس میکنند،البته برای پذیرش یک زمینهء واحد در مورد رسانهها مشکلات فراوانی از قبیل مثلا فیلم پیش پای آنها قرار گرفته است که البته همیشه نمیتوان این مورد را به رسانههای چندگانه(شامل چاپ)ترجیح داد.