خلاصة:
این تحقیق برای بررسی تاثیر روش دیویس، بر سطح مهارت های خواندن دانش آموزان نارسا خوان انجام شده است. به این منظور، چهار دانش آموز پایه چهارم (11 ساله) که دارای مشکل نارسا خوانی بودند، از مرکز آموزش مشکلات ویژه ی یادگیری شهرستان ارومیه انتخاب شدند. این چهار آزمودنی، بر حسب جنسیت، دو دختر و دو پسر بودند که از نظر سن، بهره ی هوشی، سطح نارسا خوانی، سطح سواد والدین و وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده با یک دیگر هم خوانی داشتند. پس از اجرای پیش آزمون خواندن، از بین آزمودنی ها، یک دختر و یک پسر به طور تصادفی به عنوان گروه آزمایش انتخاب و به مدت سه ماه به روش دیویس (مشاوره ی موقعیت یابی و تسلط یابی بر نماد) آموزش داده شدند. گروه گواه نیز آموزش با شیوه های رایج را ادامه دادند. پس از سه ماه از آزمودنی های هر دو گروه، پس آزمون خواندن به عمل آمد. نتایج آزمون ها نشان داد که روش دیویس در افزایش مهارت های خواندن و پیش رفت تحصیلی آزمودنی های گروه آزمایش تأثیر مثبت دارد.
ملخص الجهاز:
"ir چکیده این تحقیق برای بررسی تأثیر روش دیویس،بر سطح مهارتهای خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شده است.
اجرای این روش در بسیاری از مراکز از جمله مرکز آموزش و توانبخشی ناتوانیهای ویژهی یادگیری ارومیه بدین شکل است که بسیاری از واژههایی که برای دانشآموزان نارساخوان مشکل ایجاد میکند،از مقوای رنگی تهیه و بر روی مقوای سفید چسبانده میشود.
همچنین یافتههای این تحقیق،در مقایسهی تطبیقی سطح اثربخشی روش دیویس با شیوههای سنتی مرسوم،بهویژه روش فرنالد که عمدتا در مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژهی یادگیری بهکار میرود،نشان میدهد که روش آموزشی و ترمیمی دیویس،در افزایش سطح مهارتهای خواندن و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان،به مراتب، تأثیر بیشتری نسبت به شیوههای سنتی(روش فرنالد)دارد.
محدودیت زمانی،محدود و موردی بودن نمونه و در نتیجه عدم توانایی تعمیم نتایج به تمامی افراد ناتوان در یادگیری،عدم دسترسی به تحقیقهای انجام شده در سراسر ایران، اجرای تحقیق روی محدودهی پایهی تحصیلی مشخص(پایهی چهارم ابتدایی)،و نبود تجربیات قبلی در مورد روش دیویس به دلیل اجرای نخستینبار این شیوه در کشور،از محدودیتهای این تحقیق است.
در پایان،پیشنهاد میشود که دستاندرکاران،با شیوهی آموزشی و ترمیمی دیویس دستکم آشنا شوند و این روش در گروههای بزرگتر و در چندین مرکز اجرا شود تا در صورت مشاهدهی نتایج مثبت،نه تنها به رفع مشکلات نارساخوانهای موجود کمک شود، بلکه برای پیشگیری از بروز نشانههای ناتوانیهای یادگیری،این روش در یادگیری حروف الفبا و اعداد،در کودکستانها و پایهی اول ابتدایی مدارس عادی نیز بهکار رود."