خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش،شناسایی عاملهایی است که بتواند تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی را مشخص نماید.جامعهء آماری این مطالعه تعداد 85 دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که از تاریخ 1/9/1382 الی 1/5/1383 موفق به دفاع از پایاننامهء خود شدهاند. پرسشنامه PREQ ابزار گردآوری دادهها است.عاملهای استخراجی برای برسی تجارب پژوهشی دانشجویان عبارتند از:سرپرستی؛مهارت ادراکی؛مهارت عملی؛جو دانشکده؛آزمون پایاننامه.این پنج عامل در مجموع 46/64 درصد از واریانس تجارب پژوهشی دانشجویان را تبیین نموده است.در بین این پنج عامل،عامل جو دانشکده با میانگین 26/2 از مقیاس 5 و عامل مهارت عملی با میانگین 78/2 از مقیاس 5 به ترتیب پایینترین و بالاترین میزان را در دانشگاه داشتهاند.
ملخص الجهاز:
هرچند هنوز این فرم ارزیابیها در دانشگاه به کار میرود ولی آن بخش مهم از نیت اولیهء چنین کاری که همانا استفاده از دادههای چنین ارزیابی برای بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی دانشگاه و نیز هدایت تحصیلی دانشجویان بود،هرگز مورد توجه قرار نگرفت.
برای ارزیابی وضعیت تجارب پژوهشی دانشجویان در استرالیا پرسشنامهای تحت عنوان پرسشنامهء تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساخته شده است ( PREQ )2و به صورت یک ابزار پیمایشی در مؤسسات آموزش عالی این کشور به کار گرفته میشود.
3-جوّ عمومی دانشکده(مرتبط با پژوهش) 4-آزمون پایاننامه(وضعیت عمومی دفاع از پایاننامه) 5-شفافیت در انجام کار پژوهشی ضمنا"توزیع عوامل فوق برحسب متغیرهای دانشکده جنسیت و مقطع تحصیلی نیز بررسی شده است.
جدول 9-میانگین عاملها به تفکیک مقطع تحصیلی (تصویرتصویر) بحث و نتیجهگیری در پاسخ به سؤال اول پژوهش،یافتهها نشان میدهد که عاملهای سرپرستی،مهارت ادراکی،مهارت علمی،جوّ سازمانی و آزمون عواملی هستند که به طور معنیداری تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی را تشکیل میدهند(جدول 5).
چه عامل و یا عواملی موجب شده است تا دانشجویان رضامندی متوسطی از تجارب پژوهشی خود داشته باشند؟آیا در دانشگاههای دیگر نیز چنین وضعیتی وجود دارد؟چه اقداماتی را میتوان در جهت بهبود وضعیت انجام داد؟ راجع به سؤال اول میتوان فرضهای مختلفی را مطرح نمود: دانشگاههای ما اساسا دارای ساختارهای آموزشی هستند،لذا مرتبط کردن پژوهش با آموزش به صورت ارگانیگ در دستور کار دانشگاهها قرار ندارد.
آیا در سرپرستی پایاننامههای دانشجویان با فرصتهای اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار میگیرد؟آیا در راهنمای تجارب پژوهشی دانشجویان معیارهای هدایت و راهنمایی دانشجویان مشخص میباشد؟در مورد عامل جوّ سازمانی مرتبط با پژوهش نیز میانگین کل دانشگاه 26/2 است که پایینترین میانگین بین عاملها است.