ملخص الجهاز:
کاربرد یافتههای تحقیقی از این قبیل در امر تعلیم و تربیت حرکتی کودکان در سنین چهار تا هشت سالگی بسیار زیاد است، و لذا معلمان تربیت بدنی در برنامهریزی خود باید فرصتهای مناسب و متنوع برای کودکان فراهم نمایند تا آنها بتوانند یک برنامه حرکتی عمومی و جامع را با سرعتهای مختلف به مرحله اجرا درآورند، و از این طریق تجارب بیشتری در بعد زمانی حرکت بدست آورند.
2. ویژگیهای نیروی حرکت یکی دیگر از متغیرهای مستقل که میتواند محور بسیاری از تحقیقات در رابطه با نظریه طرح مورد اجرا واقع شود مقدار و اندازه نیروی لازم برای اجرای برنامه حرکتی است.
بدیهی است برنامه حرکتی یعنی شیوه و الگوی حرکت او همواره ثابت است، لیکن مقدار نبروی بکار گرفته شده با توجه به مشخصات هر هندوانه در دستههای مختلف سهگانه کاملا متفاوت است ولی او این کار را با مهارت و دقت بسیار اجرا میکند.
موقعی که تجربه به اندازه کافی کسب گردید و حرکت مورد نظر فرا گرفته شد آنوقت میتوان به شاگردان فرصت داد تا طرحها و برنامههای حرکتی دیگری را آغاز کنند و در موارد مشابه از انتقال مهارتهای آموخته شده به وضعیت جدید بهرهمند شوند تا از این طریق پشتوانه و حافظه حرکتی خود را تقویت نموده و در آینده برای یادگیری مهارتهای ورزشی از برنامههای حرکتی و اساسی آموخته شده قبلی بخوبی استفاده کنند.
در توجیه ان مطلب گفته میشود که انسان برنامه حرکتی نوشتن را آموخته است و لذا میتواند عمل نوشتن را در اندازههای مختلف انجام دهد و در عین حال از عضلات و مفاصل مختلفی برای اجرای مهارت مورد نظر استفاده نماید و این عمل را بخوبی براساس تجارب قبلی خود تکرار کند.