خلاصة:
شروع داستان از نقطهء مناسب،از ویژگیهای یک نویسندهء برجسته و تواناست.این مقاله به بررسی این ویژگی در داستانهای کوتاه کوتاه میپردازد.پس از تعریف داستانک،به اهمیت شروع داستان و نحوهء شروع در داستانک توجه مینماید و با نگاهی به کتاب اپرای قورباغههای مردابخوار،این مسئله را در داستانهای خیلی خیلی کوتاه این مجموعه بررسی میکند.بسیاری از منتقدان و نظریهپردازان ادبی،حضور داستانهای کوتاه کوتاه و ورود مینیمالیسم در ایران را مورد بیتوجهی و گاهی انکار قرار میدهند.این بحث در جامعهء ادبیات داستان کشورمان دارای اختلاف نظرهای فراوانی است.با احترام به تمام اختلاف نظرها و انکارها،این مقاله شروع داستان در داستانک را مورد توجه قرار میدهد و در پایان به نتایج زیردست مییابد:
در داستانک نیز،همچون دیگر گونههای ادبیات داستانی،شروعهای متنوعی را شاهدیم.چون داستانک برای عصر بیحوصلگی بشر نوشته میشود،باید دارای آغازی قوی و جذاب باشد و در همان آغاز،خواننده را درگیر نماید.در مجموعهء اپرای قورباغههای مردابخوار، با آغازهای گوناگونی،از جمله استفاده از گفتوگو،توصیف و حادثه روبهرو هستیم.برخی از داستانکها با شروع از پایان،خواننده را به دنیای داستان میکشانند.
ملخص الجهاز:
پس از تعریف داستانک،به اهمیت شروع داستان و نحوهء شروع در داستانک توجه مینماید و با نگاهی به کتاب اپرای قورباغههای مردابخوار،این مسئله را در داستانهای خیلی خیلی کوتاه این مجموعه بررسی میکند.
با احترام به تمام اختلاف نظرها و انکارها،این مقاله شروع داستان در داستانک را مورد توجه قرار میدهد و در پایان به نتایج زیردست مییابد: در داستانک نیز،همچون دیگر گونههای ادبیات داستانی،شروعهای متنوّعی را شاهدیم.
خواننده با خواندن اولین جمله تصمیم میگیرد که ادامه دهد یا نه،و در حقیقت این نویسنده است که با انتخاب آنچه میتواند داستان شود،او را به خواندن تمام داستان راغب میسازد.
این نویسنده است که تصمیم میگیرد چگونه آغاز کند تا خواننده را با خود همراه سازد.
این گروه معتقدند ساختار داستانک همان ساختار داستان کوتاه است و آن را نوعی روایت موجز میدانند که همانند داستان کوتاه،همهء اجزای آن معطوف به القاء نثری واحد در خواننده هستند.
به نویسندگان مینیمال دربارهء آغاز داستان گفته شده است: «سرآغاز داستان نباید زمینهچینی و مقدّمه باشد.
داستانک کمی قبل از لحظهء تحوّل شروع میشود و لحظهء تحوّل،همان لحظهء پایان داستان است.
هرچند برخی این داستانها را انحرافی از داستان کوتاه میدانند که در آن تحوّلی هم ایجاد نکرده است.
از این منظر،شروع داستان به دو دسته تقسیم میشود:شروع با گفتوگو،شروع با توصیف.
هرچند این شگرد در داستانکهایی که با جملهء خبری آغاز میشوند نیز دیده میشود؛اما در مورد اوّل پررنگتر است.
29 داستان(11/34 درصد)این مجموعه با گفتوگو آغاز شده است.
«خرزهره»تنها داستانک این مجموعه است که با یک نامه آغاز میشود.