خلاصة:
مدت زمان زیادی نیست که مفهوم نوآوری ارزش و حتی ارزیابیهای مدیریتی به صنعت خدمات درمانی وارد شده است.سالها بود که صنعت خدمات درمانی،بهعنوان یکی از صنایع بزرگ بسیاری از کشورهای دنیا،مورد بیتوجهی علم مدیریت واضع شده بود،چرا که آنرا امری مربوط به پزشکان میدانستند.امروزه حرکت با تحولات بسیار سریع دنیا در علوم مختلف،امریست که با اتکا به روشهای اداره خدمات درمانی به سبک سنتی امکانپذیر نیست.حتی بهبودهای تدریجی نیز پاسخگوی این نیاز نبوده و تنها کسب مزیتهای رقابتی بالا متضمن بقا در این دنیای کسب و کار است.نوآوری ارزش یکی از ابزارهای خلق این مزیت است که در این مقاله به تعریف و تشریح آن پرداخته شده است.کاربرد این تحقیق در خروج مدیران صنعت خدمات درمانی از خواب دراز رکود،در ایجاد تصویر جدیدی از آینده ممکن و استفاده در فرایندهای ارزشزا برای بیماران است که همه این موارد بقای این صنعت را به دنبال خواهد داشت.
در ابتدا مفاهیم نوآوری و نوآوری ارزش مطرح شده و به عنوان گام موثر در خلق ارزش،صنعت خدمات درمانی مورد تحلیل استراتژیک قرار میگیرد.سپس منحنی ارزش به عنوان ابزاری برای نمایش جایگاه بنگاهها در حرکت نوآورانه خود معرفی شده و در بخش نهایی به معرفی منطق نوآوری در ابعاد استراتژیک پرداخته میشود.در این بخش به مطالعه موردی بیمارستان شهید هاشمینژاد پرداخته میشود که نمونهای کوچک اما قابل توجه در صنعت خدمات درمانی ایران به حساب میآید.
ملخص الجهاز:
"2. ارزیابی صنعت خدمات درمانی در نوآوری ارزش همه فعالیتهای زنجیره ارزش مورد ارزیابی قرار میگیرد تا بتوان بهبودهایی را که به صورت بالقوه،ارزش بیشتری برای مشتری خلق میکند شناسایی کند.
مثلا اگر کمبود پرستار با تجربه مورد نیاز وجود داشته باشد،این تامینکنندگان قدرت چانهزنی و توانایی بیشتری برای چانهزدن روی قیمتی که بابت خدمتشان دریافت میکنند دارند و هرچه قدرت خریداران و تامینکنندگان یک صنعت بالا رود حفظ مزیت رقابت در آن بازار سختتر میشود[21].
Accor در این ارزیابی با چهار سوال به شناسایی صنعت خود پرداخت[23]: 1-چه فاکتورهایی توسط صنعت فرض شده که باید حذف شود؟ 2-چه فاکتورهایی ارزش کمتری به مشتری میافزاید و باید آنها را کاهش داد؟ 3-چه فاکتورهایی ارزش ویژهای به مشتری داده و باید آنها را افزایش داد؟و 4-چه فاکتورهایی باید ارائه شوند که اکنون در بازار وجود ندارند؟ وسعت حرکت یک کسب و کار از منطق عرف حاکم بر یک صنعت،چیزیست که در منحنی ارزش نشان داده میشود.
خدمات درمانی از وضع موجود حمایت میکند،در برابر تغییر مقاومت کرده و با نوآوری که برای مشتری ارزش بیافریند مخالف است:سازمانهای قدیمی معمولا در قفس"ما میدانیم چه چیز بهتر است"قرار گرفتهاند.
با تحولات رخ داده از سال 1381 تا اکنون این بیمارستان با روشهای نوین مدیریتی توانسته است در چارچوب تعرفههای دولتی به یکی از بهترین مراکز درمانی(فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری)تبدیل شود،به نحوی که در ارزیابی سال 86 وزارت بهداشت و درمان کشور،به عنوان یکی از 5 بیمارستان برتر و تنها بیمارستان آموزشی کشور، رتبه درجه یک ممتاز را از آن خود نماید."