ملخص الجهاز:
"در اینجا لازم به ذکر است که جامعهء فرانسه در این ایام در پی انقلابی که پشت سر گذاشته بود دوران بسیار پر التهاب و حساسی را میگذراند،ویژگیهای این دوران بسیاری از هنرمندان را به تعمق و تفکر وا داشته بود و از آنجا که جوهر رئالیسم عبارت از تحلیل اجتماعی،مطالعه و تجسم زندگی انسان دتر جامعه و مطالعه و تجسم روابط اجتماعی روابط میان فرد و جامعه و ساختمان خود جامعه بود و باز از آنجا که رئالیستهای نخستین در وجود شخصیتهای فعال و مستقل،با نیرو و سرسختی بیکرانشان در آثار خود ویژگی عمدهء روزگارشان یعنی پیدایش انسان نوین را که اساسا با قهرمان پالوده شدهء کلاسیسم تفاوت داشت منعکس میکردند.
او مینویسد:«نخستین درامنویسنی که موازین واقعگرائی یرا آگاهانه در آثار خود به کار گرفتند فرانسوی بودند در میان این درامنویسان امیل اوژیه و الکساندر دومای پیر اهمیت بیشتری دارند."