خلاصة:
این مقاله برگرفته از یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی1از یک طرف همچنین روش توصیفی-تحلیلی برنامهء درسی آموزش علوم2در چند کشور جهان،را بررسی کرده است. بدین منظور اسناد و مدارک مرتبط با موضوع در کشورهای پیشرو در زمینه علوم و فنآوری(کشورهای منتخب)گردآوری توصیف،تفسیر، همجواری و مقایسه آنها انجام شد تا نتایج پژوهش آماده شود.
مقاله حاضر تلاش میکند،عناصر اساسی برنامهء درسی از جمله هدفها،محتوا،روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابیآموزش علوم، را در کشورهای منتخب مطالعه و بررسی کند.نتایج به دست آمده از این پژوهش میتواند به برنامهریزان،مؤلفان کتابهای درسی و معلمان و سایر علاقهمندان کمک کند تا با دید وسیعتری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی،تغییر برنامهء درسی و انتخاب مناسبتر اهداف،محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابیاقدام کنند.
نتایج به دست آمده،شباهتها و تفاوتهای ملاحظهپذیری بین اهداف،محتوا،روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابیدر بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان میدهد.شباهتها بیشتر در
اهداف و محتوا و در اسناد مکتوب برنامهء درسی یا برنامهء درسی قصد شده موجود است،اما تفاوتهای بیشتر در روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابیدیده میشود،هرچند در عمل فاصلهء ملاحظهپذیری بین کشور ایران با کشورهای فوق در تمام عناصر ذکر شده وجود دارد که جای تأمل دارد.البته،شاید بتوان آن را ناشی از اجرای برنامهء درسی دانست که در برنامهء درسی کسب شده توسط دانشآموزان همانطور که نتایج آزمونهای تیمز نشان میدهد تاثیر میگذارد.به هر حال،نتایج پژوهشهای بیشتر در این زمین میتواند موضوع را بهتر مشخص کند.
ملخص الجهاز:
"صص 541-391بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان
با توجه به آنچه گذشت،برای آموزش علوم نیز برنامهء درسی تصور شدنی است.
لذا برنامهء درسی آموزش علوم نیز حوزهای علمی است که حداقل
روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی)آموزش علوم ایران و کشورهای منتخب از جمله ژاپن،انگلستان،استرالیا و آمریکا،را به صورت تطبیقی بررسی کند تا شاید معلمان ابتدایی،
نسبت به برنامهء درسی علوم هستند،اما در این مقاله از نتایج بیشتر آنها استفاده شده است.
دورهء ابتدایی ایران و آمریکا را به صورت تطبیقی بررسی کرده و بیان داشته است:هرچند که اهداف درسی کتابهای علوم دورهء ابتدایی ایران در سطح کاربستن،41 درصد بیش از اهداف
در مجموع،هدف اصلی مقاله آن است که برنامهء درسی آموزش علوم را از حیث عناصر ذکر
اهداف آموزش علوم انگلستان برای چهار مرحله کلیدی1تنظیم شده و بخش مهم آن در
کردن در نظر گرفته شده است(سایت وزارت آموزش و پرورش انگلستان،7002،اودانل،
در برنامهء درسی و چارچوب استانداردهای نظام آموزشی آمریکا اهداف آموزش علوم به
برنامهء درسی آموزش علوم در استرالیا یک برنامه تلفیقی و درهم تنیده است که به منظور
برای آموزش علوم در نظر گرفته شده است(اوکانو،3002).
یکی از ویژگیهای عمدهء آموزش علوم استرالیا ساخت و بافت مناسب این برنامه است که
در انتهای مقاله طی چهار جدول عناصر برنامهء درسی آموزش علوم کشورهای منتخب
افزاری،چشمانداز بیست ساله(ایران 0041)و برنامههای توسعه پنج ساله در ایران،به نوعی نشاندهندهء اهمیت علوم و آموزش آن در سطح جامعه بالاخص مدارس بوده و توجه به این
در مجموع نتایج به دست آمده بیانکننده این است که اهداف آموزش علوم تقریبا مثل"