خلاصة:
تحقیق حاضر به منظور بررسی نگرش معلمان استان تهران در خصوص عوامل موثر بر گرایش آنها به تحصیل در دوره های آموزش ضمن خدمت انجام گرفته است. بدین منظور چهار عامل نیاز به پیشرفت، نیاز به دستیابی به مهارت در شغل، عوامل فرهنگی و عوامل اقتصادی در نظر گرفته شده و با روش توصیفی بررسی شده اند. جامعه تحقیق شامل کلیه معلمان شاغل به تحصیل در دوره های آموزش ضمن خدمت در مراکز آموزش ضمن خدمت استان تهران بوده که تعداد 135 نفر آنها (85 مرد و 77 زن) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده های تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده که با استفاده از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت (از بسیار کم تا بسیار زیاد) تدوین شده است. برای تحلیل داده های تحقیق از روش کالموگراف اسمیرنف یک متغیره، آزمون t، تحلیل واریانس یک طرفه و L.S.D استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که به نظر معلمان، مولفه های چهارگانه نیاز به پیشرفت، نیاز به دستیابی به مهارت در شغل، عوامل فرهنگی و عوامل اقتصادی به ترتیب بر گرایش های آنها به تحصیل در دوره های آموزش ضمن خدمت موثر هستند.
ملخص الجهاز:
"جدول 4:تأثیر عامل نیاز به دستیابی به مهارت در شغل بر گرایش معلمان به ادامه تحصیل در دورههای آموزش ضمن خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال(5):اولویت تأثیر عوامل فوق بر گرایش معلمان به ادامه تحصیل در دورههای آموزش ضمن خدمت چگونه است؟ بر اساس نتایج آزمونهای کالموگراف-اسمیرنوف قبلی و میانگین نمره پاسخ معلمان به عوامل متعلق به هریک از سؤالات تحقیق،ترتیب تاثیرگذاری مفروضات در جدول(5)ارائه شده است.
اولویتبندی فوق متعلق به عوامل اصلی اشارهشده در مفروضات تحقیق است،اما همانگونه که در قسمت ابزار جمعآوری اطلاعات اشاره شد برای سنجش میزان تأثیر هریک از عوامل چهارگانه،شش سؤال و یا به عبارتی شش عامل فرعی طرح شده است به منظور بررسی اهمیت کلیهء عوامل مؤثر در گرایش معلمان به ادامه تحصیل در دورههای آموزش ضمن خدمت،فهرستی از اولویتهای اظهارشده از سوی آنها ارائه میشود.
جدول 6:اولویتبندی عوامل مؤثر در گرایش معلمان به ادامه تحصیل در دورههای آموزش ضمن خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی معنیداری تأثیر متغیرهای جنس و سالهای خدمت بر هریک از سؤالات تحقیق دربارهء وجود تفاوت معنیدار بین میزان تأثیر عوامل چهارگانه فرهنگی،اقتصادی، پیشرفت و شکوفایی و مهارت بر گرایش معلمان به ادامهء تحصیل در دورههای آموزش ضمن خدمت در گروههای زنان و مردان،آزمون t انجام شد و تنها در خصوص عوامل اقتصادی، اختلاف معنیدار مشاهده شد.
بر اساس نتایج آزمون، t مشاهدهشده برابر با 41/2-و درجه احتمال 017/0 و درجه آزادی 28 و 132 است و نشان میدهد بین نظرات معلمان زن و مرد در خصوص تأثیر عوامل اقتصادی در ادامه تحصیل ایشان در دورههای آموزش ضمن خدمت، اختلاف معنیداری وجود دارد و با توجه به میانگین حاصله میتوان نتیجه گرفت تأثیر عوامل اقتصادی در گرایش مردان به آموزش ضمن خدمت بیش از زنان است."