خلاصة:
پژوهش حاضر تحت عنوان«بررسی رابطهء بین ابعاد مختلف دینداری(بعد اعتقادی،بعد عاطفی،بعد پیغامدی،بعد مناسکی)با میزان شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه شهر اصفهان»،به دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی ابعاد مختلف دینداری در تبیین میزان شادی دانشآموزان بوده است مطالعه حاضر از نوع تحقیقات همبستگی بوده است. 240 نفر از دانشآموزان دختر دورهء متوسطه شهر اصفهان با روش نمونهگیری به شیوهء تصادفی خوشهای چند مرحله- این انتخاب و بررسی شدند ابزار پژوهش عبارت است از الف)پرسشنامه شادی آکسفورد ب)پرسشنامه سنجهء دینداری مسلمانان.دادههای بدست آمده با روش رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و مشخص شد بین ابعاد مختلف دینداری(بعد اعتقادی،بعد عاطفی،بعد پیامدی،بعد مناسکی)با میزان شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه رابطهء معنیدار وجود دارد.همچنین نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بعد اعتقادی 22/0،بعد مناسکی 19/0،بعد پیامدی 17/0 و بعد عاطفی 15/0 به ترتیب پیشبینیکننده و تبیینکننده میزانشادی دانش- آموزان دختر دورهء متوسطه شهر اصفهان بودهاند؛بنابراین میتوان بیان کرد که دینداری و ابعاد مختلف آن در تبیین سلامت روات و از جمله شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه نقش مهم و بسزایی دارد.
This survey aims to study the relationship between various aspects of religiousness and student's happiness. To do this, 240 students of Isfahan Girl's High Schools were selected and studied via multistage cluster sampling. Collected data were analyzed using multiple regression. According to findings, there is a significant relationship between various aspects of religiousness and student's happiness. As a closing remark, it can be said that religiousness and its different aspects have a considerable impact on mental health especially girl student's happiness.
ملخص الجهاز:
دادههای بدست آمده با روش رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و مشخص شد بین ابعاد مختلف دینداری(بعد اعتقادی،بعد عاطفی،بعد پیامدی،بعد مناسکی)با میزان شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه رابطهء معنیدار وجود دارد.
همچنین نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بعد اعتقادی 22/0،بعد مناسکی 19/0،بعد پیامدی 17/0 و بعد عاطفی 15/0 به ترتیب پیشبینیکننده و تبیینکننده میزانشادی دانش- آموزان دختر دورهء متوسطه شهر اصفهان بودهاند؛بنابراین میتوان بیان کرد که دینداری و ابعاد مختلف آن در تبیین سلامت روات و از جمله شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه نقش مهم و بسزایی دارد.
بحث و نتیجهگیری بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت بین ابعاد مختلف دینداری با میزان شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه شهر اصفهان،رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و همچنین بعد اعتقادی،بعد مناسکی،بعد پیامدی،و بعد عاطفی به ترتیب پیشبینی کنندههای میزان شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه شهر اصفهان میباشند.
از آنجایی که در پژوهش حاضر دینداری مسمانان متشکل از ابعاد چهارگانه باور(اعتقاد) دینی،عواطف(تجربهها)دینی،پیامد(آثار)دینی و مناسک(اعمال)دینی در نظر گرفته شده است و پژوهش نشان داد که بعد ابعاد چهارگانه فوق الذکر و میزان شادی دانشآموزان دختر دورهء متوسطه شهر اصفهان رابطهء مثبت وجود دارد و این رابطه در سطح P>0/001 معنادار میباشد؛لذا میتوان بیان داشت که افرادی که به اصول،فروع، دستورها و احکام دینی پایبندی بیشتری دارند و در عمل به این احکام و اصئول آن نیز بیشتر تأکید میکنند،شادی آنها نیز بیشتر است.