خلاصة:
اهداف این تحقیق بررسی تأثیر امکانات مالی، امکانات فیزیکی، منابع انسانی،
مدیریت و فعالیتهای آن، محتوا و مواد درسی، فعالیتهای پرورشی و تربیتی در تحقق
اهداف از پیش تعیین شده آموزش و پرورش دوره ابتدایی است.جامعه آماری تحقیق همه مدیران و آموزگاران شاغل در منطقه برخوار است که 430 نفر
بودند، و نمونه آماری آن 120 نفر از جامعه آماری بود که با استفاده از شیوه
نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدهاند.
ملخص الجهاز:
"چکیده اهداف این تحقیق بررسی تأثیر امکانات مالی، امکانات فیزیکی، منابع انسانی، مدیریت و فعالیتهای آن، محتوا و مواد درسی، فعالیتهای پرورشی و تربیتی در تحقق اهداف از پیش تعیین شده آموزش و پرورش دوره ابتدایی است.
در مورد ارزیابی بروندادها میتوان سؤالات زیر را مطرح ساخت: 1-چه تعداد از دانشآموزان توانستهاند با موفقیت این دوره آموزشی را پشتسر بگذارند؟ 2-تا چه میزان به مهارتهای گوناگون دانشآموزان اضافه گردیده است؟ 3-میزان مردودشدگان چند درصد است؟ 4-تا چه میزان اهداف تدوین شده در طرح و برنامه استراتژیک تحقق یافته است؟ 5-چه عواملی بیشتر باعث تحقق اهداف گردیده است؟ 6-نقاط ضعف و قوت در راه دستیابی به اهداف کدام است؟ پس از انجام مراحل ارزیابی(ارزیابی از طرح استراتژیک و ارزیابی از عملکرد نظام آموزشی)و جمعآوری اطلاعات مربوط به نقاط ضعف و قوت طرح استراتژیک، چگونگی عملکرد نظام آموزشی، سنجش میزان تحقق اهداف استراتژیک برنامه، شناسایی عوامل مؤثر در تحقق یا عدم تحقق اهداف، لازم است طرح استراتژیک مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد و اصلاحات مورد نظر در خصوص آن انجام شود و عواملی که بر اثربخشی نظام مؤثر بودهاند تقویت گردد و برای برطرف نمودن نقاط ضعف در عملکرد نظام، اقدامات لازم صورت گیرد.
سؤالات این پژوهش نیز در ارتباط با اهداف آن به قرار زیر است: 1-از دیدگاه مدیران و آموزگاران، امکانات مالی و اعتباری مدارس چه نقشی در تحقق اهداف دوره ابتدایی دارند؟ 2-از دیدگاه مدیران و آموزگاران امکانات آموزشگاه در دستیابی به اهداف دوره ابتدایی مؤثرند؟ 3-از دیدگاه مدیران و آموزگاران عوامل انسانی آموزشگاه در دستیابی به اهداف دوره ابتدایی مؤثرند؟ 4-از دیدگاه مدیران و آموزگاران ارکان مدارس در دستیابی به اهداف دوره ابتدایی تأثیر دارند؟ 5-از دیدگاه مدیران و آموزگاران محتوا و مواد آموزشی و درسی در تحقیق اهداف دوره ابتدایی تأثیر دارند؟ 6-از دیدگاه مدیران و آموزگاران فعالیتها و امور پرورشی و تربیتی اهداف دورهابتدایی مؤثرند؟ روش پژوهش روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است، جامعه آماری آن شامل مدیران و آموزگاران آموزش و پرورش منطقه برخوار در استان اصفهان است."