خلاصة:
فردریک هرزبرگ در سال 1959 تئوری دو عاملی بهداشتی-انگیزشی را مطرح کرد.این تئوری یک مجموعه از عواملی که منجر به عدم رضایت شغلی میشود را مشخص و آنها را عوامل بهداشتی یا نگهدارنده معرفی میکند.وی همچنین مجموعه عواملی که باعث ایجاد رضایت شغلی و انگیزه در شغل میشود را تحت عنوان عوامل انگیزش مطرح میکند. نظریه انگیزشی دو عاملی هرزبرگ رواج گستردهای در زمینه مدیریت داشته است،هرچند میزان اعتبار آن در محیطهای مختلف،متفاوت بوده است.هدف از این تحقیق بررسی این پرسش است که آیا تئوری انگیزشی دو عاملی هرزبرگ بعد از گذشت 51 سال در محیط امروزی دوام و کاربرد دارد؟آیا تئوری وی با گذشت زمان همچنین در مطالعه میزان انگیزش و رضایت شغلی محیطهای کاری کاربرد دارد؟به منظور تحقق این امر ابتدا مرور کوتاهی بر تئوریهای انگیزشی برای تبیین جایگاه نظریه دو عاملی هرزبرگ انجام شده است.سپس نظریه هرزبرگ و انتقادات وارده بر آن بررسی شده و در نهایت با بررسی شش تحقیق جدید،میزان اعتبار نظریه دو عاملی در دنیای امروزی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
هدف از این تحقیق بررسی این پرسش است که آیا تئوری انگیزشی دو عاملی هرزبرگ بعد از گذشت 15 سال در محیط امروزی دوام و کاربرد دارد؟آیا تئوری وی با گذشت زمان همچنین در مطالعه میزان انگیزش و رضایت شغلی محیطهای کاری کاربرد دارد؟به منظور تحقق این امر ابتدا مرور کوتاهی بر تئوریهای انگیزشی برای تبیین جایگاه نظریه دو عاملی هرزبرگ انجام شده است.
*امنیت شغلی:این عامل تحت تاثیر میزان هرچند که تئوری هرزبرگ مورد پذیرش قرار گرفته است، اما همواره انتقاداتی نیز بر آن وارد است اعتماد و اطمینان کارکنان و افراد از ثبات و امنیت شغلی آنان قرار دارد.
بدین منظور نتایج شش مطالعه موردی در کشورهای سوئد،انگلستان،ایالات متحده و تایوان بررسی خواهند شد که در محیطهای تولیدی و خدماتی مختلفی نظیر صنعت سازه،طراحی وب،محیطهای آموزشی دانشگاهی و صنعت توریسم در زمینه سنجش میزان اعتبار و کاربرد تئوری دو عاملی هرزبرگ صورت گرفته است.
در این تحقیق میزان اعتبار نظریه دو عاملی هرزبرگ در صنایع کشور تایوان بررسی شده است.
در این تحقیق این سوال مورد بررسی قرار گرفته است که آیا میتوان از تئوری انگیزشی دو عاملی هرزبرگ در محیطهای وب و طراحی وب سایتها استفاده کرد.
در سومین کاربرد،کاربرد و اعتبار تئوری هرزبرگ در محیطهای آموزشی و رضایت و انگیزشی دانشجویان در آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.
Determinants Of Business Stu- dent Satisfaction And Retention In Higher Education;Applying Herzbergs Two- Factor Theory,International Journal Of Educational Managment,Vol. 19,No 2, PP.
Does Herzbergs Motivation Theory Have Stay- ing Power,Journal Of Managment De- velopment,Vol. 24,No. 10,PP 929-243.