ملخص الجهاز:
"درحالیکه، در نظام آموزشی فرانسه تفکیک وظایف روشنی نیز بین دانشگاهها و مدارس عالی صورت گرفته است:هدف دورههای آموزش دانشگاهها تربیت کارشناسان مورد نیاز مراکز فرهنگی(که عموما امور اداری مربوط به نمایشها را سازماندهی میکنند)و البته تعداد بسیار کمی منتقد تئاتر و نویسنده تئاتر است که طبعا از بین دانشجویان نخبه و مستعد ظاهر میشوند.
ب-4)تحصیلات تکمیلی:امکان بازآموزی؟ در نظام آموزشی تئاتر ایران امکاناتی برای آموزش و انتقال دانش و مهارت جدید به دستاندرکاران حرفهای تئاتر پیشبینی نشده و خود این افراد نیز شرکت در چنین دروههایی را-بر فرض وجود داشتن-اغلب دون شأن خود میدانند.
اغلب اساتید غیر از انتشار یکی دو مقاله که عموما حاصل رسالههای تحصیلی آنهاست بقیه عمر خود را صرف تدریس در کلاسهای درس میکنند و اگرچه در برنامههای ارتقاء شغلی از تولید کتاب و مقاله به عنوان معیارهای سنجش نام برده شده اما به علت فراهم نبودن بسترهای مناسب،انگیزهای جدی برای این کار وجود ندارد.
به این ترتیب، دانشجویان امکان بهرهمندی بیشتر از فضاها و شرایط آموزشی را خواهند داشت و از آنجا که تحصیل در دوارن کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر جنبه پژوهشی دارد،فارغ التحصیلان دوره کارشناسی تئاتر دانشگاههای خارج از کشور-در صورت وجود محدودیتهای اعزام-میتوانند تحصیلات خود را در دورههای بالاتر به صورت ترددی یا حتی از راه دور دنبال کنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2)دیپلم ادبی با گرایش تئاتر؛گام نخست در تربیت متخصص اگرچه در طول تحصیل دانشآموزان در دروس مختلف خود به کرات با موادی آموزشی از حوزه ادبیات نمایشی آشنا میشوند اما آموزش تئاتر به عنوان یک ماده درسی صرفا در یک شاخه خاص دیپلم ادبی2دنبال میشود."