خلاصة:
آموزة گناه اولیه جزو آموزههای رسمی مسیحیت و مورد تأیید کلیسای کاتولیک است که
کالون و لوتر، سردمداران نهضت اصلاح، نیز بر آن صحه و تأکید گذاشتهاند. مفاد اصلی
این آموزه آلودگی نوع انسان است.
این آموزه توجیهی برای ایدة نجاتبخشی مسیح است.برای ایدة نجات بخشی مسیح، حامیان
آمـوزه در حمایت از آن به کتاب مقدس و به ویژه نوشتههای پولس رسـول استناد
مـیکنند. بزرگترین پشتیبان و معمار این آموزه قدیس آگوستین (قرن چهاردهم میلادی)
است، اما از همان اوائل مخالفان، این ایده را غیرمعقول و غیر قابل دفاع دانسته و آن
را مورد هجوم قرار میدادند. شاخصترین مخالف آن پلاگیوس متفکرهم عصر آگوستین است.
پس از وی نیز مخالفتها ادامه داشته و در عصر جدید دامنة این مخالفتها گسترش بیشتری
یافته است؛ اما دستگاه مسیحیت طی شوراهای مکرر و متعددی مثل شورای کارتاژ، شورای
اورانژ و شورای ترنت، پیوسته آموزه را مورد تأکید قرار داده و مخالفان را به ارتداد
و انحراف محکوم نموده است. این مقاله فرایند شکلگیری آرای مخالفان و موافقان و سیر
تاریخی آموزه را پی میگیرد، تا بستری برای پژوهشهای تخصصی در این زمینه فراهم
سازد.
ملخص الجهاز:
اریگن بعدها وجود نوعی گناه موروثی را فرض گرفت که از آدم ریشه گرفته است و این را به باور خویش در باب هبوط انسان در وجود سابقش اضافه کرد.
آگوستین در موارد مختلف به مسئلة گناه اولیه میپردازد: در تفسیرش بر سفر آفرینش (Genesis Litrary Interpereted) در مکتوباتی که مشاجرة وی با پلاگیوس را منعکس میکند (A Treatise on… Original Sin) و همچنین در کتاب سیزدهم از شهر خدا که 24 فصل را کلا به این مسئله اختصاص میدهد.
شورای اورانژ که در سال 529 میلادی و برای داوری در مسئلة مورد اختلاف بین آگوستین و پلاگیوس تشکیل شد، کاملا جانب آگوستین را گرفت و بر کسانی که آلودگی موروثی روح و جسم انسان را انکار میکردند لعنت فرستاد: «هر کس که بگوید گناه آدم تنها بر او اثر کرد و نه بر نسل او و یا بگوید مجازات گناه تنها مرگ بدن است نه مرگ روح...
کودکان مثل خود آدم بیگناه به دنیا میآیند؛ و اگر از این وضعیت بیگناهی سقوط میکنند، به خاطر عمل اختیاری و گناهان شخصی آنها است؛ پس گناه اولیه نیست که ماهیت انسان را خـــراب میکند (Chritian, 1998, P.
در مورد دلیل اول میگویند مستند آگوستین ترجمة لاتین بوده است، بعدها معلوم شده که در ترجمه دقت کافی صورت نگرفته است؛ کلمة به کار رفته توسط پولس eph''''hoاست، آگوستین این کلمه را در او معنا کرده و مرجع ضمیر را آدم گرفته؛ لذا برداشت کرده است که پولس میگوید مرگ به همة انسانها سرایت کرد چون همه در آدم گناه کردند.
html Oen Kim, Young University Theology, Augustine on original sin, www.