خلاصة:
وهش نشان میدهد که ایران در صادرات پودر شوینده طی سالهای(2004-2002)از عدم مزیت نسبی صادراتی برخوردار بوده است،اما بتدریج به مزیت تبدیل شده و در سال 2005 این شاخص بزرگتر از واحد شده و سهم صادرات آن از صادرات کالاهای صنعتی کشور در حال افزایش است.از سوی دیگر،با اتکا به آمارهای این صنعت طی سالهای(1385-1380)برآوردی صورت گرفته است.با بهرهگیری از یک برآورد سیستمی،ارتباط بهرهوری نیروی انسانی،هزینه واحد کار و صادرات پودر شوینده مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشاندهنده نقش مثبت و با اهمیت هزینه واحد کار در بهبود بهرهوری است.از سوی دیگر،افزایش در بهرهوری نیروی انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر شدت صادرات دارد.در صورتی که قیمتها بدون یارانه(واقعی)باشد،تولیدکنندگان از ظرفیتهای خالی خود استفاده کرده و تولید افزایش مییابد و این موضوع منجر به افزایش صادرات و بهبود توان رقابتی بنگاهها خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"همانگونه که گفته شد در این مطالعه برای بررسی تاثیر بهرهوری نیروی انسانی بر هزینههای تولید و صادرات در بخش صنعت پودر شوینده کشور از سه معادله شدت صادرات (XSI) هزینه واحد کار (ULC) و بهرهوری نیروی انسانی (LP) به صورت زیر استفاده شده است: بهرهوری نیروی انسانی LLP-c 1+c 2 LED 1+c 3 LEXP 1+c 4 LKL+c 5 LRD+c 6 LXSI+U 1 t هزینه واحد کار LULC-b 1+b 2 LWR+b 3 LLP+U 2 t شدت صادرات LXSI a 1+a 2 LULC+a 3 LRCA+a 4 LLCTC+a 5 LQ+a 6 LDS+a 7 LX+a 8 LPf+U 3 t LP :بهرهوری نیروی کار، EDI :نسبت شاغلان با آموزش عالی EXPI :نسبت شاغلان با سابقه کار بیش از 5 سال KL :شدت سرمایه1(نسبت سرمایه به کار) RD :شدت D R (سهم هزینههای تحقیق و توسعه در کل تولید) XSL :شدت صادرات(سهم صادرات از تولید) ULC : هزینه واحد کار RCA :شاخص RCA (مزیت نسبی) WR :نرخ دستمزد کارکنان بخش صنعت LCTC :سهم هزینه نیروی کار در کل هزینه تولید Q :میزان تولید صنعت DS :درصد فروش داخلی از کل تولید(مقدار) X :صادرات و L :نشاندهنده لگاریتم متغیر مورد نظر است.
همچنین شاخص (RCA) برای این صنعت در ایران،روند صعودی در پیش گرفته است که با سرمایهگذاری در صنعت پودر شوینده میتوان سهم آن را در سبد صادرات کالاهای غیر نفتی افزایش داد و چون این شاخص بیانگر عملکرد صادراتی یک کالا در مقایسه با سایر کلاهای قابل صدور در بازار جهانی میباشد میتواند نشاندهنده مزیت رقابتی محصول باشد."