خلاصة:
یقین علم ثابت واستواری است که هیچ گونه شک و شایبه ای درآن راه ندارد. با توجه به اثر یقین در رفتار و منش آدمی، هدف اصلی نوشتار حاضر دستیابی به عوامل کسب یقین از دیدگاه قرآن و سنت است. ثمرهی این جستار تبیین علمی و روشمند یقین جهت وصول به آن است. تحقق این خواسته مستلزم استقصای تمام آیات وروایات مرتبط به یقین و نیز ساماندهی و ارتباط آنان با یکدیگر است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است. عوامل کسب یقین از منظر قرآن و سنت عبارتند از: مخالفت با هوای نفس، عبادت، صبر، تقوا، امر به معروف و نهی از منکر، زهد، مبارزه با دنیاطلبی، احسان، شک ستیزی، دوری از شبهات، فتنه ستیزی، کسب شناخت، خردپروری، روحیهی پرسش گری، مشورت، حق پذیری، عبرت گیری، خدامحوری، صداقت و اخلاص، دعا و توسل، توکل و شجاعت، خشوع، تسلیم و رضا. بنیادی ترین و اصولی ترین عامل جهت کسب یقین،کسب شناخت است. برخی ازعوامل یاد شده به صورت تعاملی و دوجانبه با یقین مرتبط اند. بدین صورت که ابتدا باعث رشد یقین اند و در ادامه خود یقین نیز، باعث رشد آنها می گردد. این عوامل عبارتند از:کسب شناخت، خردپروری، زهد، احسان، صبر، صداقت و اخلاص. الگوهای یقین عبارتند: ائمة طاهرین(، رسولان الهی(، و مؤمنان راستین.
ملخص الجهاز:
بِِمَنّه و کرمه سردبیر عوامل کسب یقین از دیدگاه قرآن و سنّت سیّد محمّد صادق حسینی سرشت 1 چکیده یقین علم ثابت واستواری است که هیچ گونه شکّ و شایبه ای درآن راه ندارد.
امام علی( می فرماید: «کجایند یقین باورانی که جامه های هوس را از خود برکندند و رشته های وابستگی به دنیا را از خود بریدند؟» 2 2- عبادت «اصل عبودیّت، خضوع وفروتنی است وتعبید، یعنی خود را خوار و ذلیل کردن، وگفته شده «طریق معبّد» یعنی راهی که هموار گشته است».
1 پی آمد عبادت به معنی دوم، ایمنی از سلطهی شیطان و رشد دانایی و امکان رؤیت آیات الهی است؛ 2 چنان که در داستان [حضرت] موسی(، 3 از آن بندهی ارجمند الهی با عنوان «بنده ای از بندگان ما»، سپس با تعبیر«تعلیم شده از جانب ما» یاد شده است و نیز از کثرت عبادت پیامبر(، به عنوان عاملی برای دریافت آیات روشن الهی 4 و رؤیت آنها یاد شده است که در نهایت منجر به یقین می شود که از دید امام صادق(، «بالاترین درجهی ایمان 5 است».
3 13- خرد پروری طریحی دربارهی معنای عقل، چنین می نویسد: «عاقل کسی است که جلوی نفس خود را می گیرد و آن را از تمایلات نفسانی باز می دارد و - سیّد رضی، نهج البلاغه، ترجمه: شهیدی، حکمت 147.
ب: اهل بیت رسول خدا( حضرت علی(، دربارهی یقین اهل بیت (، چنین می فرماید: «...
رسول خدا(، به اصحاب خود فرمودند: «این بنده ای است که خداوند قلب او را به ایمان نورانی ساخته است».