خلاصة:
تفکر، زبان ذهن است و تفکر انتقادی، به انسان امکان تجزیه و تحلیل، استنباط، ارزیابی و نتیجه¬گیری را مقدور میسازد. با استفاده از تفکر انتقادی، امکان تصمیمگیری مستدل فراهم می¬شود. کودکان از هفت سالگی، به مقایسه تجربههای خود با یافتههای جدید میپردازند. وجود مهارت¬ تفکر انتقادی می¬تواند به آنان در رسیدن به نتایج مطمئن¬تر کمک کند. با ظهور و توسعه رسانه¬های همگانی، نیاز به تفکر انتقادی و رشد و توسعه آن در همه¬ سنین افزایش یافته است؛ زیرا برای مقابله با سیل عظیم اطلاعات درست و نادرست، راهی جز تفکر درباره آنها یا مقایسه و ارزیابی وجود ندارد. در این میان، کودکان بیش از بزرگسالان در معرض رویارویی با خیل عظیم اطلاعات صحیح و ناصحیح قرار دارند. آموزش تفکر انتقادی می¬تواند در مقاومسازی آنان در برابر حجم عظیم اطلاعات مفید باشد.تفکر، زبان ذهن است و تفکر انتقادی، به انسان امکان تجزیه و تحلیل، استنباط، ارزیابی و نتیجه¬گیری را مقدور میسازد. با استفاده از تفکر انتقادی، امکان تصمیمگیری مستدل فراهم می¬شود. کودکان از هفت سالگی، به مقایسه تجربههای خود با یافتههای جدید میپردازند. وجود مهارت¬ تفکر انتقادی می¬تواند به آنان در رسیدن به نتایج مطمئن¬تر کمک کند. با ظهور و توسعه رسانه¬های همگانی، نیاز به تفکر انتقادی و رشد و توسعه آن در همه¬ سنین افزایش یافته است؛ زیرا برای مقابله با سیل عظیم اطلاعات درست و نادرست، راهی جز تفکر درباره آنها یا مقایسه و ارزیابی وجود ندارد. در این میان، کودکان بیش از بزرگسالان در معرض رویارویی با خیل عظیم اطلاعات صحیح و ناصحیح قرار دارند. آموزش تفکر انتقادی می¬تواند در مقاومسازی آنان در برابر حجم عظیم اطلاعات مفید باشد.
ملخص الجهاز:
"در دنیای کنونی، با توجه به آنچه درباره تفکر انتقادی و مهارت¬های آن گفته شد، لازمه داشتن کودکان منتقد و آگاه که بتوانند مستقل از حضور والدین و مربیان، به نتایج مطلوب دست یابند و در تصمیم¬گیری¬های خود دچار انحراف نشوند، آموزش این مهارت-ها به آنان است.
• کودک منتقد و رسانه کاستلز1 (1385) درباره تاریخچه رشد و گسترش رسانه¬های ارتباطی، از دهه 1980 به عنوان دهه¬ای یاد میکند که تکنولوژی-های جدید، دنیای رسانه را دستخوش تغییر کردند و درباره ویژگیهای آن چنین میگوید: روزنامه¬ها در محل¬هایی دور ویرایش و چاپ میشوند و این امر موجب میشد که نسخه¬های گوناگون یک روزنامه به طور همزمان برای چندین منطقه مختلف چاپ و تنظیم شود؛ پخش صوت واکمن پا به عرصه وجود گذاشت؛ رادیو با ایستگاه¬هایی که به موضوعهای اصلی و فرعی اختصاص دارد، توسعه یافت؛ گسترش انفجارگونه ویدئو، توانایی ضبط برنامه¬های تلویزیونی و تماشای دلخواه آنها، عادتهای بینندگان تلویزیون را دستخوش تغییر کرد؛ مردم ضبط تصویری رویدادهای زندگی خود را آغاز کردند؛ کانال¬های تلویزیونی افزایش یافت؛ توسعه تکنولوژی تلویزیون کابلی که در دهه 1990 فیبر نوری و تصاویر دیجیتالی به گسترش آن کمک کردند و پخش مستقیم برنامه¬ها از طریق ماهواره، طیف برنامه¬های تلویزیونی را به شدت گسترش داد.
کودکان با مجهز شدن به مهارت¬های تفکر انتقادی، این توانایی را کسب میکنند که در غیاب فرد راهنما (والدین و مربیان) و مستقل از آنان، به تجزیه، تحلیل و ارزیابی اطلاعات و برنامه¬های رسانه¬ها بپردازند و با نتیجهگیری¬های مستدل و صحیح، درباره استفاده از برنامه¬ای خاص تصمیم¬گیری کنند و حتی پس از دیدن یا شنیدن یا مطالعه مطالب مورد نظر درباره آنها به نقد و تفسیر بپردازند."