ملخص الجهاز:
"میشد به سادگی یک«راهنمای استفاده از کتابخانه»یا«راهنمای استفاده از کتابخانه در نوشتن تحقیق»در کتابچهای حدود 04 صفحه نوشت و در اختیار دانشجو قرار داد و احتیاجی به این همه مقدمات و خلاصه فصل و پرسش و پاسخ و نقل مطلب فنی مانند سر عنوانهای موضوعی و برگهآرایی و غیره هم نبود،اما اگر قرار بر نوشتن کتاب درسی باشد،قضیه فرق میکند و رعایت اصول تدوین کتاب درسی الزامی است.
به جای این تعاریف بیلطف بهتر بود مؤلف به دانشجو میفهماند که در کتابخانه«هر منبع اطلاع»،نوعی کتاب تلقی میشود-خواه همین کتاب کاغذی باشد یا یک صفحه گرامافون،یا یک پایاننامه، یا یک دی وی دی حاوی فیلم،یا یک سری اسلاید آموزشی زمینشناسی،یا یک دوره مجله جلد شده،یا یک تابلوی نقاشی و پوستر نمایشگاه؛و هر آنچه که از آن بتوان برای انتقال علم و احساس و خلاقیتهای هنری به دیگر انسانها بهره گرفت؛زیرا او را متوجه میکند که کتابخانه فقط مخزن«کتاب»نیست،بلکه«مجموعهای پویا از منابع اطلاعات گوناگون»است.
5. برگهآرایی آشنایی با برگهآرایی برای«کتابداران»بسیار ضروری است؛اما دانشپژوه«غیر کتابدار»آن هم از نوع«غیر حضوری»کجا و کی باید برگهآرایی و به خصوص رفبرگهآرایی کند؟گیریم چند فهرست برگه -الحمد الله بی غلط»-هم در ته فصل باشد،به جای این همه شرح و تفصیل بی مورد آیا بهتر نبود مؤلف قسمت برگهدان را«فهرست»کمی مفصلتر و دقیقتر بیان میکرد که خواننده بفهمد این برگهدانها(که در صفحه 86 به صورت گذرا به آن اشاره شده)به چه کار میآیند؛و اما اگر در کتابخانهای فقط فهرست کامپیوتری بود چه باید کرد؟ و."