ملخص الجهاز:
"آلن اضافه میکند که این تقابل میان واقعیت و فانتزی«عناصر»لازم برای یک فیلم موفق را فراهم میآورد:«فکرکردم این ایده عناصر خوبی در خودش دارد:عناصر کمیک،سورئال و مضحک.
زلیگ باپرداختن به این مسائل همراه با هنرمندی و تفکر،پیشدرآمدی بر رز ارغوانی قاهره محسوب میشود که درآن روابط پیچیدهی میان هنر و واقعیت به یک سالن سینمادر نیوجرسی رسوخ میکند و زندگی آدمها را تغییرمیدهد.
این فیلم اثر بسیار پریشانکنندهای است کهطنز در آن برای پیگیری سؤالات مهمی دربارهی واقعیت وخیال به کار گرفته میشود که پیش از این در زلیگ مطرحشدند.
در واقع،تعامل سیسیلیا با جهان و داستان«رز ارغوانی قاهره»،که شامل قطع روایت فیلماز سوی او از طریق تأثیرش بر تصمیم تام برای ترکپرده نیز میشود،گفتاری زیرکانه،ژرف و همراه با طنزرا دربارهی رابطهی میان واقعیت و خیال به دنبالدارد.
نگرش هنری ونیز بررسی جزئی نگرانهی تفاوتها و روابط میان دو جهانپردهی سینما و زندگی روزمره در فیلم،از همدلی فیلم بانظریهی انتقادی معاصر خبر میدهد که براساس آن زبان،نمادپردازی و تأویل ابزاری اجتنابناپذیر برای درک وروبرو شدن با تمام تجربیات است.
هنری که بهطورمعمول توجهی به زندگی در سمت«واقعی»پرده ندارد،ناگاه درمییابد که عمل تام او را وادار کرده است برای یکلحظه هم که شده،گونهی دیگری فکر کند و این احتمال رادرنظر بگیرد که پردههای زبان و تأویل،هم واقعیت رامیپوشانند و هم امکان دسترسی به آن را فراهم میکنند.
»سیسیلیا که در نهایت راضی به انتخاب گیل شده است،همبه خاطر تردیدهای عمیقش و هم به خاطر اصرارشخصیتهای فیلم رز ارغوانی قاهره،درک خود ازضرورت وجود خیال برای شکل دادن به واقعیت رافراموش میکند."