خلاصة:
کنکور،تغییر کارکرد بخشهایی از ظرفیت آموزش عالی از کارشناسی به کاردانی و توسعهء ظرفیت آموزش عالی.در بخش پایانی مقاله نیز پیشنهادهایی برای حذف تدریجی کنکور ارائه شده است.کنکور در جامعهء ما به یک پدیدهء اجتماعی تبدیل شده که بر نظام آموزش عمومی و متوسطه و همچنین شرایط روانی و اقتصادی خانوادهها به شدت تأثیر میگذارد و به یک تهدید جدی برای نوآوری و خلاقیت و سلامت روانی نسل جوان تبدیل شده است.پژوهش دربارهء نظام پذیرش دانشجو و اندیشه برای برونرفت از این مشکل از اولویتهای نظام آموزش عالی کشور است.این تحقیق که مروری بر مطالعات نظری و میدانی شماری از پژوهشگران دربارهء کنکور است،ابتدا به آسیبشناسی کنکور در ابعاد مختلف خانوادگی،روانی،علمی و شغلی پرداخته،سپس نظام تصمیمگیری در پذیرش دانشجو را بررسی میکند.همچنین دربارهء فرضیههای مختلف برای حذف کنکور بحث نموده است.این فرضیهها عبارت است از:کاستن تعداد متقاضیان
ملخص الجهاز:
"دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) شمارهء سیزدهم-بهار 6831 صص 181-161 آسیبشناسی کنکور و بررسی امکان حذف آن در نظام پذیرش دانشجو عبدالرضا سبحانی1-مهرداد شهیدی2 چکیده کنکور در جامعهء ما به یک پدیدهء اجتماعی تبدیل شده که بر نظام آموزش عمومی و متوسطه و همچنین شرایط روانی و اقتصادی خانوادهها به شدت تأثیر میگذارد و به یک تهدید جدی برای نوآوری و خلاقیت و سلامت روانی نسل جوان تبدیل شده است.
در عین حال از این پژوهش میتوان استنباط کرد که رشتههای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای متناسب با نیاز بازار کار نبوده است و اگر در طراحی رشتههای آموزشی و تدوین برنامههای درسی توجه بیشتری شود ضریب اشتغال این افراد افزایش خواهد یافت.
اگر مسیر تحصیلی از سال اول دبیرستان به سمت کار و دانش و فنی و حرفهای هدایت شود،عموما امکان شرکت در کنکور سراسری را نخواهند داشت مگر اینکه با مشقت زیاد دورهء پیشدانشگاهی را بدون داشتن زمینهء لازم در یکی از رشتههای نظیر بگذرانند که احتمال آن خیلی ضعیف است.
در سال سوم دورههای نظری نیز اگر بتوانند به سهولت وارد دورههای دانشگاه جامع علمی-کاربردی شوند انگیزهء تحصیل در دورهء پیشدانشگاهی در آنها کاسته خواهد شد و به طور طبیعی جمعیت متقاضی برای کنکور سراسری کاهش خواهد یافت.
در صورتی که اگر بخش از ظرفیت کارشناسی دانشگاهها به کاردانی اختصاص پیدا کند،علاوه بر اینکه به نوعی ظرفیت پذیرش دانشجو در آموزش عالی را افزایش میدهد فواید زیر را نیز در بر خواهد داشت: *بازار کار به دانشآموختگان دورههای کاردانی به خصوص در رشتههای صنعتی و فنی بیشتر نیاز دارد."