خلاصة:
هیأت علمی انتخاب شدند.روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی بود.برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهء تعدیلیافتهء سازمان یادگیرندهء واتکینز و مارسیک(2003)، پرسشنامهء محقق ساختهء مدیریت دانش با استناد به نظریهء نوناکا و تاکوچی(1996)و پرسشنامهء محقق ساختهء مدیریت کیفیت فاگیر با استناد به زیربنای تئوریک نظریهء خانه پدهی(2006)استفاده شد.روایی(سازه و محتوایی)و پایایی(آلفای کرونباخ)این سه پرسشنامه بررسی و تأیید گردید.از آزمونهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی (فراوانی،درصد،میانگین،انحراف معیار،آزمون همبستگی کانونیکال و آزمون تحلیل تشخیص)استفاده شد.نتایج تحلیل تشخیص نیز نشان داد که رتبهبندی دانشگاهها بر اساس متغیرهای اصلی پژوهش بجز یک دانشگاه در بقیهء موارد مشابه با رتبهبندی کلی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد بوده است.با توجه به یافتههای پژوهش میتوان دریافت که از سیاههء مدیریت کیفیت،سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش رتبهبندی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهء چهار کشور به دانشگاه جامع و غیرجامع را میسر ساخته است. هدف اصلی این پژوهش تعیین توان تشخیص پرسشنامهء مدیریت کیفیت،سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش در تفکیک دانشگاههای آزاد اسلامی به گروههای جامع و غیرجامع بوده است.جامعهء آماری این پژوهش را کلیهء اعضای هیأت علمی و دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در منطقهء چهار کشور(20 واحد دانشگاهی) تشکیل دادند که به طور تصادفی ساده و با رعایت نسبت سهمی،از بین آنها 12 واحد دانشگاهی(جامع،بسیار بزرگ،بزرگ،متوسط و کوچک)انتخاب گردیدند و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین آنها 700 نفر از دانشجویان و اعضای
ملخص الجهاز:
"جامعهء آماری این پژوهش را کلیهء اعضای هیأت علمی و دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در منطقهء چهار کشور(02 واحد دانشگاهی) تشکیل دادند که به طور تصادفی ساده و با رعایت نسبت سهمی،از بین آنها 21 واحد دانشگاهی(جامع،بسیار بزرگ،بزرگ،متوسط و کوچک)انتخاب گردیدند و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین آنها 007 نفر از دانشجویان و اعضای (*)-این مقاله برگرفته از پایاننامهء دوره دکتری رشتهء مدیریت آموزشی میباشد.
بدین لحاظ برای اولین بار چنین ابزاری در این پژوهش ساخته شده و به بررسی فرضیهء اصلی پژوهش تحت عنوان؛مدیریت دانش،سازمان یادگیرنده و مدیریت کیفیت قادر به تمیز بین دانشگاههای جامع و غیرجامع هستند،پرداخته است.
روایی1سیاههء مدیریت کیفیت،سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش 1-روایی محتوایی:برای تأیید محتوای موضوع مادهها یا گویههای پرسشنامهها،متغیرهای اصلی پژوهش در اختیار تعدادی از متخصصان و اساتید مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی قرار گرفت(01 نفر)و آنها میزان تناسب مادههای پرسشنامهها را با محتوای تعریف شده تعیین نمودند.
(1)- Validity پایایی سیاههء مدیریت کیفیت،سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش1 پایایی پرسشنامههای به کار گرفته شده در این پژوهش به دو شیوهء همسانی دورنی (آلفای کرانباخ)و تنصیف(دو نیمه کردن و ضریب اسپیر من-براون و گاتمن)بررسی شد که نتایج آن به ترتیب سازمان یادگیرنده،مدیریت کیفیت فراگیر و مدیریت دانش در جدولهای زیر ارائه شده است.
پیشنهادها با توجه به قدرت تمیز و تفکیک مدیریت دانش،مدیریت کیفیت و سازمان یادگیرنده بین دانشگاههای آزاد منطقهء چهار توصیه میشود: 1-با توجه به نتایج جدول 9 روشهای سنتی قدیمی کنار گذارده شود و از ابزار مدیریت کیفیت،سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش به عنوان یک وسیلهء رتبهسنج استفاده گردد،چرا که این ابزار محتوای دانشگاه را به شکل دقیقتری جرح و تعدیل خواهد کرد."