خلاصة:
رابطه داشته و هر سه مورد نیز معنادار هستند.به طور کلی ابعاد گوناگون سرمایهء اجتماعی،19 درصد تغییرات فعالیت شغلی را تبیین کردند. مطالعهء تأثیر کار بر نگرشهای افراد از موضوعات مهم جامعهشناسی است.از طرف دیگر سرمایهء اجتماعی به عنوان منابع و پاداشهایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست میآورند،در چند دههء گذشته مقبولیت گستردهای یافته است،ولی تحقیقات چندانی در ارتباط با تأثیر سرمایهء اجتماعی بر فعالیت شغلی صورت نگرفته است. هدف از نگارش مقالهء حاضر،بررسی تأثیر سرمایهء اجتماعی بر فعالیت شغلی دبیران مقاطع متوسطهء شهرستان اصفهان است.به این منظور با هرهگیری از آرای صاحبنظرانی مانند پوننام و کلمن در ابتدا به جنبش میزان سرمایهء اجتماعی در میان دبیران رسمی نواحی پنجگانهء آموزش و پرورش شهرستان اصفهان پرداخته و سپس
ملخص الجهاز:
"نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین میزان سرمایهء اجتماعی دبیران در یک طیف پنج درجهای از یک تا پنج،2/45(اعتماد برابر با 3/20 و شبکهء ارتباطات برابر با 2/01)و میانگین میزان فعالیت شغلی آنها برابر با 2/27 است.
در این پژوهش فعالیت شغلی معلمان در ارتباط با مفاهیمی همچون اعتماد، عضویت در انجمنها،رفتارهای همیارانه و ارتباطات غیررسمی که مفاهیمی جامعهشناختی میباشند و به عبارتی کمیت و کیفیت روابط اجتماعی دبیران را به عنوان عامل اثربخش در میزان و کیفیت فعالیت شغلی آنان نشان میدهند،مورد بررسی قرار گرفته است.
رابطهء سرمایهء اجتماعی و کیفیت فعالیت پژوهشی نیز هر چند نسبت به دیگر ابعاد فعالیت شغلی از ضریب همبستگی(0/082)کمتری برخوردار است،نشاندهندهء وجود یک رابطهء مثبت و معنادار بین این دو است.
جدول 5-رابطهء سرمایهء اجتماعی با ابعاد فعالیت شغلی دبیران (به تصویر صفحه مراجعه شود) از آن جایی که فعالیت شغلی دبیران تنها تحت تأثیر سرمایهء اجتماعی آنان نیست و از متغیرهای دیگری نیز تأثیر میپذیرد از مدل رگرسیون چندگانه برای تعیین میزان تأثیرگذاری سرمایهء اجتماعی بر فعالیت شغلی استفاده شد،که ضریب تعیین محاسبه شده(0/981)نشان میدهد که سرمایی اجتماعی توان تبیین نزدیک به 91 درصد تغییرات فعالیت شغلی را دارد.
ضرایب همبستگی نشاندهندهء تأثیر سرمایهء اجتماعی دبیران بر همهء ابعاد فعالیت شغلی آنان بوده،به خصوص بین سرمایهء اجتماعی و کیفیت آموزشی فعالیت رابطهء مثبت و قویتر وجود دارد.
با توجه به نتایج مطالعهء حاضر که نشان داد تا چه حد اعتماد دبیران و سطح ارتباطات وسیعتر آنان در افزایش کیفیت آموزشی فعالیت شغلی آنان مؤثر است، میتوان به اهمیت وجود سرمایهء اجتماعی و تأثیر آن بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت جامعه پی برد."