خلاصة:
تحقیق برای یافتن راهکارهای مناسب را که بر بیشتر دادههای موجود متکی باشد، الزامی میسازد.البته بهینهسازی استفاده از منابع به معنای تلاش برای انجام یک سرشماری کاملا مبتنی بر آمارهای ثبتی نیست.تصمیمگیری منطقی مستلزم تجزیه و تحلیل اجزای نظری و عملی یک سرشماری است،در واقع باید یک تحلیل هزینه فایده برای هر جزء"در داخل"ساختار بنا شده-با توجه به وابستگی داخلی و اثر متقابل بین اجزا-صورت گیرد.نتیجه نهایی بجای انتخاب یک نوع،در بیشتر موارد،ترکیبی از هر دو نوع سرشماری است.علاوه بر این،سیستم آماری بنا شده صرفا یک سیستم سرشماری نیست بلکه یک سیستم اطلاعات سرشماری است که در آن دادهها فراوان و تفصیلی هستند. به علاوه برخلاف این تصور مرسوم که سرشماری به عنوان تصویری از وضع موجود تلقی میشود،و در فاصلههای زمانی تعریف شده اجرا میگردد، سرشماری را میتوان هیئتی آماری دارای پویایی و حساسیت مداوم دانست که سیر و روند وقایع را به نمایش میگذارد و دنبالهای از تصاویر مکرر از وضع موجود را بدست میدهد. سرشماریهای سنتی و سرشماریهای ثبتی-مبنا دو راه برای انجام سرشماریها هستند.توانایی نگهداری و به روز رسانی مناسب آمارهای ثبتی موجب شده است که برخی کشورها بتوانند سرشماریها را به طریق ثبتی4به اجرا درآوردند. درحالیکه کشورهایی که فاقد چنین توانایی هستند راهی جز اجرای سرشماریهای سنتی ندارند.منابع محدود و کاهش تمایل مردم به همکاری،
ملخص الجهاز:
"تفاوت بین اطلاعات آماری مورد نیاز و دادههای خام،اعم از ثبتی یا شبه ثبتی1،به مثابه روشی است که به چندین مسیر متوجه میشود:یک مسیر به طور کلی نادیده گرفتن دادههای خام و اجرای طرحهای هدفگرا2میباشد(نظیر سرشماریهای سنتی)،مسیر دیگر انتخاب عملیات آماری است که صرفا بر دادههای جمعآوری شده توسط دیگران تکیه میکند(نظیر سرشماریهای ثبتی-مبنا)،و مسیر سوم شامل تلفیقی از دو مسیر قبلی با درجات متفاوت است و در جایی بین این دو حد قرار میگیرد.
اینکه انتخاب هریک از این مسیرها در چه زمانی باید صورت گیرد،به ارتباط بین منافع و نیازهای سازمانهای اجرایی و سازمانهای آماری بستگی دارد و در مجموعهای از صفات ویژه تبلور مییابد که عبارتند از:جمعیت تحت پوشش،نوع دادههای جمعآوری شده،دوره زمانی،دفعات و زمان به روزرسانی،نحوه نگهداری و قابلیت اعتماد فایلهای ایجاد شده،قابلیت دسترسی به این فایلها و همچنین انعطافپذیری محتویات آنها.
علاوهبراین،قطع نظر از اینکه چه راهی برای فراهم کردن امکان استفاده آماری از دادههای اداری در پیش گرفته شده است،همیشه نیاز به کنترل جمعآوری و کیفیت دادهها بوسیله ارزیابی پیوسته وجود دارد که در واقع این کنترل برخود عملیات اجرایی نیز اعمال میشود و کار به استخراج"صرف"دادهها محدود نمیشود.
حرکت به سمت سرشماری ثبتی-مبنا به عنوان منبع اصلی اطلاعات در اسلوونی طراحی شده است،درحالیکه در سایر کشورها نظیر قبرس و کشورهای حوزه بالتیک تلاش بر این است که برای اجرای بهینه سرشماری،از منابع موجود در چارچوب یک سرشماری سنتی بهرهبرداری شود.
انتظار نمیرود این نیازهای جدید بوسیله دادههای موجود حتی در درازمدت پاسخ داده شود و ممکن است چرخه جدیدی از افزایش منابع اطلاعات برای نیازهای شناسایی شده ایجاد گردد و تنها با انجام همین کار نیازهای جدید خلق شود."