خلاصة:
دکتر کاظم معتمدنژاد نخستین سخنران همایش با ارائه مقالهای تحت عنوان «مبانی حقوقی تبلیغات بازرگانی،به بررسی اهمیت حقوق تبلیغات بازرگانی پرداخت و سیر تاریخی قوانین و مقررات آگهیها و تبلیغات بازرگانی در کشورهای بزرگ صنعتی و چگونگی پیدایش و گسترش مقررات اخلاقی حرفهای تبلیغات تجاری،منطقهای و بینالمللی را بیان کرد. وی دگرگونیهای مهم جهانی و شرایط و متقاضیان خاص ملی را منشاء تحولات تازه در حقوق تبلیغات بازرگانی دانست و بر ضرورت جبران فقدان مقررات حقوقی مطلوب برای پیشبرد تبلیغات تجاری و توسعه همهجانبه کشور و حراست از استقلال ملی و هویت فرهنگی
ملخص الجهاز:
"مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نخستین همایش صنعت تبلیغات ایران طی سخنانی از تبلیغات به عنوان یکی از پشتوانههای مهم توسعه فرهنگی و اجتماعی یاد کرد و اظهار داشت:تبلیغ برای پوشاندن نقص یک پدیده نیست بلکه نشاندهنده بلوغ ان است و تبلیغ خوب آن است که به خاطره تبدیل شود و در ذهن مخاطب باقی بماند.
وی دگرگونیهای مهم جهانی و شرایط و متقاضیان خاص ملی را منشاء تحولات تازه در حقوق تبلیغات بازرگانی دانست و بر ضرورت جبران فقدان مقررات حقوقی مطلوب برای پیشبرد تبلیغات تجاری و توسعه همهجانبه کشور و حراست از استقلال ملی و هویت فرهنگی *محمد مهدی فرقانی دبیر همایش:هماکنون 08 درصد از درآمد آگهیهای تبلیغاتی کشور نصیب صدا و سیما میشود و حدود 02 درصد آن به مطبوعات تعلق میگیرد.
وی با بیان این خبر که آگهی بانکها و شرکتهای بیمه از این پس،با تعرفه آگهیهای دولتی از طریق وزارت ارشاد در اختیار مطبوعات قرار خواهد گرفت، اظهار داشت:قوانین غیرکارشناسی، دستاندرکاران تبلیغات و مجریان قانون را با مشکلات فراوان مواجه کرده است و ضرورت دارد کمیتهای از دستاندرکاران صنعت تبلیغات با حمایت نمایندهای از وزارت ارشاد تشکیل شود و به رفع نقص از موارد قانونی در این زمینه بپردازد.
وی اظهار داشت:صنعتی نوپا و آسیبپذیر تبلیغات که در اکثر کشورهای جهان همانند مطبوعات مورد توجه و حمایت قرار میگیرند،در سالیان اخیر با *مهندس محمد بلوریان تهرانی:لازم است سهمی از درآمد شرکتهای تبلیغاتی پسانداز و از این وجوه برای مقاصد آموزشی استفاده گردد."