خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه نگرش دانشآموزان عادی دبیرستانی ایرانی و آمریکایی
نسبت به امکان دوستی آنها با دانشآموزانی با ناتوانی شدید و چگونگی تسهیل چنین
دوستیهایی بوده است. به همین منظور نتایج حاصل از پژوهشهای هندریکسون،شکوهی
یکتا، نیتاپسکی ،و گیبل (1996) و کاووسی (1377) مورد مقایسه قرار گرفت. بدین ترتیب، از
دادههای مربوط به 289 دانشآموز ایرانی و 656 نفر دانشآموز آمریکایی استفاده شد.
آزمودنیها با دامنه سنی 19 ـ 13 سال شامل هر دو گروه دختر و پسر بودند.
«پرسشنامه ادراک دوستی دانشآموزان» (SFPS) روی هر دو گروه از دانشآموزان اجرا
شد. نتایج بهدست آمده از مقایسه دادههای دو گروه نشان میدهد علاوه بر نقاط مشترک، در
بسیاری از موارد بین نگرش دانشآموزان ایرانی و آمریکایی تفاوت وجود دارد. از جمله
اینکه هر دو گروه آزمودنیها دوستی با دانش آموزانی با ناتوانی شدید را ممکن دانسته و
حاضرند در جهت ایجاد چنین دوستیهایی تلاش کنند. در ایجاد و تسهیل اینگونه دوستیها،
دانشآموزان آمریکایی بر نقش بزرگسالان، و دانشآموزان ایرانی، به ویژه بر نقش متخصصان،
تأکید داشتهاند. در ضمن در پایان مقاله دلایل احتمالی یافتههای بهدست آمده مورد بحث و
بررسی قرار گرفته و کاربردهای عملی و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارایه شده
است.
ملخص الجهاز:
"مقایسه نگرش دانشآموزان ایرانی و آمریکایی درباره تأثیر نوع جایگزینی آموزشی دانشآموزان ناتوان بر دوستی با همسالان عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 شامل فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای آزمودنیهاست مبنی بر این که چهکسی باید دوستی بین دانشآموزان با ناتوانی و عادی را تسهیل سازد.
مقایسه نگرش دانشآموزان ایرانی و آمریکایی در مورد تسهیلگر دوستی بین دانشآموزان عادی و ناتوان (به تصویر صفحه مراجعه شود) پاسخهای آزمودنیها در مورد این که چگونه معلمان و مدارس میتواند در تسهیل دوستیهای دانشآموزان عادی با همسالان ناتوان مؤثر باشند در جدول 4 ارایه شده است.
مقایسه نگرش دانشآموزان ایرانی و آمریکایی درباره نقش معلمان و مدارس در تسهیل دوستیهای دانشآموزان عادی با ناتوانان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5 نشاندهندهء پاسخ آزمودنیهاست در مورد این که چگونه والدین میتوانند دوستیهای بین دو گروه را تسهیل سازند.
مقایسه نگرش دانشآموزان ایرانی و آمریکایی درباره نقش والدین در تسهیل دوستیهای دانشآموزان عادی و ناتوان (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای مربوط به پاسخ آزمودنیها دربارهء مواردی که مایلند برای ایجاد دوستی با دانشآموزان با ناتوانی انجام دهند،در جدول 6 آمده است.
مقایسه نگرش دانشآموزان آمریکایی و ایرانی دربارهء این که آنها مایلند برای ایجاد دوستی با دانشآموزان ناتوان چه انجام دهند (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان فراوانی پاسخ آزمودنیها در مورد انتخاب دلایلی که میتواند سبب دوستی آنها با دانشآموزان ناتوان شود،در جدول 7 منعکس شده است.
Should Students With Severe intellectual disabilities be based in regular on in special education classroom in hom school?journal of the Association For Persons With Severe handicaps,14(1),8-12."