خلاصة:
فقیت فردی)است.متغیرهای نوع مدرسه، تحصیلات،وضعیت تأهل،تعداد فرزندان،وضعیت اجتماعی-اقتصادی،محیط روانشناختی-اجتماعی،و تعدد شغل در معادلهء رگرسیون وارد نشدند و پیشبینهای مناسبی برای متغیرهای ملاک(خستگی عاطفی،دگرگونی شخصیت،و فقدان موقعیت فردی)تلقی نگردیدند.
ملخص الجهاز:
"باتوجه به مقایسهای بودن این تحقیق و نیز اینکه فشار و تنش کاری معلمان دانشآموز نابینا و ناشنوا متفاوت با معلمان عادی است، ضروری است تحقیقی در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود چه عوامل فشارزایی هستند که بر فرسودگی شغلی معلمان کودکان نابینا و ناشنوا تأثیر میگذارند و چگونه این عوامل درمورد معلمان کودکان عادی بهصورت متفاوت عمل میکنند.
پرسشنامهء درجهبندی الگوی رفتاری تیپ A و B بورتنر پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ مبنای نظری کار ماسلاچ،روانشناختی-اجتماعی است؛یعنی تعاملات اجتماعی افراد را با یکدیگر به عنوان منشأ تنش تلقی میکند که مقابلههای روانی انسان در حالتهای تعادلی میتواند به مقابلهء مؤثر با این تنشها بپردازد،ولی درصورتی که عوامل محیطی تقاضای بالاتر از استعدادها توانمندیهای روانی را داشته باشند، مقابلههای روانی عقبنشینی کرده و حاصل آن بهصورت واکنشهای روان-تنی(مانند سردرد،زخم معده)،واکنشهای شناختی(مانند عدم تمرکز و توجه)،واکنشهای عاطفی هیجانی(مانند دلهره،ترس،و سرخوردگی)و همچنین واکنشهای رفتاری (مانند بیتفاوتی و رفتارهای تکانشی)بروز میکند و تنها مقیاسی که هرسه محور اصلی (خستگی عاطفی،دگرگونی شخصیت،و فقدان موقعیت فردی)را بررسی میکند پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است.
تحلیل ANOVA برای رگرسیون چندمتغیرهء تأثیر اوقاتفراغت،تیپهای شخصیتی،جنسیت،و سن معلمان بر فرسودگی شغلی(خستگی عاطفی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با نگاهی به جدول 2 متوجه میشویم که حد اقل یک یا چند متغیر پیشبین(اوقات فراغت،تیپهای شخصیتی،جنس و سن)بر متغیر ملاک(خستگی عاطفی)را پیشبینی میکند(0/10> P و31/67 541و F4 ).
باتوجه به دادههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که متغیر جنسیت پیشبین مناسبی برای متغیر ملاک(خستگی عاطفی و دگرگونی شخصیت)است؛به این معنی که مردان نمرات بیشتری را در این خردهمقیاسها نسبت به زنان کسب میکنند."