خلاصة:
انس با قرآن یکی از مسائل بسیار مهم و از وظایف اصلی هر مومن است که در روایات به آن اشاره شده و آن را یکی از راههای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی معرفی نموده اند.
پژوهش حاضر با هدف نشان دادن آثار انس با قرآن بر شخصیت دانش آموزان دختر دبیرستان-های شهر کرمان به روش علی - مقایسه ای انجام گرفت. بدین منظور 377 نفر از دانش آموزان دختر نواحی 1 و 2 آموزش و پرورش شهر کرمان به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه های ویژگی های فردی، انس با قرآن و شخصیت (NEO-FFI) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل به وسیله آزمون T و تحلیل واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS انجام شد و نتایج حاصل از مقایسه دانش آموزان مانوس با قرآن و سایر دانش آموزان نشان داد که دانش آموزان مانوس با قرآن دارای ویژگی روان آزرده گرایی و گشودگی به تجربه کمتری نسبت به سایر دانش آموزان بوده و دارای ویژگی برونگرایی و موافق بودن و با وجدان بودن بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان می باشند. و میزان انس با قرآن بر حسب پایه تحصیلی، معدل و تحصیلات پدر آن ها تفاوت معنا داری را نشان نداد.
Closing to Quran is one of the most important matters and main duties of every believer which is noticed in narratives and introduced it as one of the ways to achieve world and future Paradise.
The present investigation has been done by the purpose of showing close relation with Quran effect on the personality features of girl high school students of Kerman by cause-comparative method. So 377 students of teaching and training of Kerman city were selected by cluster random method and they answered to questionnaire of individual characteristics، closing to Quran and personality (NEO-FFI). The analysis was done by T depended test and one-side variance analysis in SPSS software and the result of Quran closed students with other ones comparison showed that thosed Quran closed students had less neuroticism and openness to experience features than other students and they had more agreeableness، extraversion and conscientiousness features than other ones. The Quran closing level based on educational grade، average and their father s educations did not show meaningful difference.
ملخص الجهاز:
در این تحقیق ، پژوهشگر، دانش آموزان را به دوگروه دانش آموزان مأنوس با قرآن و سایر دانش آموزان تفکیک نموده و اثراتی را که انس با قرآن بر ویژگیهای شخصیتی (روان آزرده گرایی، برونگرایی، گشودگی به تجربه ، موافق بودن ، با وجدان بودن ) دارد، مقایسه کرده و تأثیر متغیر انس با قرآن بر ابعاد شخصیت دانش آموزان ورفتار آنان را مورد بررسی قرار داده است .
جدول آماره T نشان داد که دانش آموزان مأنوس با قرآن دارای ویژگی روان آزرده گراییو گشودگی به تجربۀ کمتری و دارای ویژگیهای برونگرایی , موافق بودن و باوجدان بودن بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان هستند.
مقایسۀ میانگین ها نشان می دهد که دانش آموزان مأنوس با قرآن دارای ویژگی شخصیتی روان آزرده گرایی کمتری نسبت به سایردانش آموزان هستند.
مقایسه میانگین ها نشان می دهد که دانش آموزان مأنوس با قرآن دارای ویژگی شخصیتی موافق بودن بیشتری نسبت به سایردانش آموزان هستند.
نتایج حاصل از از فرضیۀ دوم حاکی از آن است که دانش آموزان مأنوس با قرآن دارای ویژگی شخصیتی برونگرایی بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان هستند.
(1388 در این پژوهش نشان داده شده که دانش آموزان مأنوس با قرآن دارای ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربۀ کمتری نسبت به سایر دانش آموزان هستند.
نتایج حاصل از از فرضیۀ چهارم حاکی از آن است که دانش آموزان مأنوس با قرآن دارای ویژگی شخصیتی موافق بودن بیشتری نسبت به سایردانش آموزان هستند.
در این پژوهش , در فرضیۀ پنجم نشان داده شد که دانش آموزان مأنوس با قرآن دارای ویژگی شخصیتی با وجدان بودن بیشتری نسبت به سایردانش آموزان هستند.