خلاصة:
مستقل با روش تصحیح یونفرنی استفاده شد.نتایج نشان داد که: 1-میانگین نمرات گروه دارای اختلالات یادگیری غیر کلامی درد خرده آزمونهای اطلاعات،شباهتها،حساب و واژهها از میانگین نمرات گروه دارای اختلالات یادگیری کلامی بهطور معنادار بالاتر است.و در خرده آزمون حساب برخلاف سایر زیرآزمونها میانگین نمرات گروه دارای اختلالات یادگیری غیر کلامی از میانگین نمرات گروه اختلالات یادگیری کلامی پایینتر است. 2-تفاوت معناداری در تمام خرده آزمونهای عملی مقیاس تجدیدنظر شدهء هوشی و کسلر بجز تطبیق علایم در دو گروه دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی و دارای اختلالات یادگیری کلامی وجود دارد.میانگین نمرات گروه دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی از میانگین نمرات گروه دارای اختلالات یادگیری کلامی بهطور معناداری کمتر است. 3-میانگین گروه دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی در آزمون دیداری-حرکتی بندر گشتالت بهطور معنادار پایینتر از میانگین گروه دارای اختلالات یادگیری کلامی است. 4-میانگین گروه دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی در تمام بخشهای مقیاس ریاضیات ایران کیمت بهطور معنادار پایینتر از میانگین گروه دارای اختلالات یادگیری کلامی است. با استفاده از نتایج فوق تشخیص اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی با استفاده از نیمرخ نمرات در زیر آزمونهای مقیاس تجدیدنظر شدهء هوشی و کسلر کودکان، آزمون دیداری-حرکتی بندر گشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کیمت امکانپذیر بوده و استفاده از هر سه مقیاس توصیه میشود. هدف این پژوهش بررسی و مقایسهء عملکرد کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی و کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی در زیر آزمونهای مقیاس تجدیدنظر شدهء هوشی و کسلر کودکان،آزمون دیداری-حرکتی بندر گشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کیمت بود.پس از ارزیابیهای متعدد بر اساس تفاوت معنادار بین هوشبهر کلامی و عملی و نمرات مقیاس درجهبندی دانشآموزان:تشخیص اولیهء کودکان دارای اختلالات یادگیری(مایکل باست،1971)دو گروه دارای اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی از میان مراجعهکنندگان به مراکز اختلالات یادگیری سازمان کودکان استثنایی شهر شیراز شناسایی شدند.اطلاعات لازم بهمنظور انجام این
ملخص الجهاز:
"جدول 1-توزیع نمونهء اولیه بر اساس هوشبهر در طبقات هوشی مختلف مقیاس تجدیدنظر شدهء هوشی و کسلر کودکان(تعداد 811 نفر) (به تصویر صفحه مراجعه شود) انتخاب نمونهء نهایی این پژوهش طی چند مرحلهء ارزیابی و سنجش روانی دانشآموزان انجام شد،بدین ترتیب که پس از اجرای مقیاس تجدیدنظر شدهء هووشی وکسلر کودکان،ابتدا کسانی که دارای اختلاف 01 نمره و بیشتر بین هوشبهر کلامی و عملی بودند و بر اساس تحقیقات رورک(9891)،هارنادک و رورک(4991)، دیمتروسکی و همکاران(8991)،کرنالدی،ریگونی،تریسولدی و ویو(9991)کافمن و لیختن برگز(1002)بهعنوان نمونهء مورد نظر انتخاب شدند و بقیه حذف گردیدند.
روش آماری بهمنظور بررسی معنادار بودن تفاوت نمرات کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی و کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی در زیرآزمونهای مقیاس تجدیدنظر شدهء هوشی وکسلر کودکان،مقیاس ریاضیات ایران کیمت و آزمون دیداری-حرکتی بندر گشتالت،از آزمون T مستقل استفاده شد و بهمنظور کاهش خطای نوع اول از تصحیح یونفرنی برای سطح معناداری 0/50 استفاده به عمل آمد.
نتایج حاصل از این پژوهش در مورد پرسش چهارم مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی و کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی در نمرات تراز شدهء مقیاس ریاضیات ایرن کیمت نشان میدهد که تفاوت معناداری در دو گروه دارای مشکلات یادگیری کلامی و دارای مشکلات یادگیری غیرکلامی در مقیاس ریاضیات ایران کیمت وجود دارد که این یافته همسو با تحقیقاتی است که معتقدند توانایی ریاضیات این افراد بهطور معناداری پایین است.
مهمترین دستاورد این پژوهش نشان میدهد که شناسایی کودکان دارای اختلالات یادگیری به کمک آزمونهای تراز شده از جمله مقیاسهای تجدیدنظر شدهء هوشی وکسلر کودکان،آزمون دیداری-حرکتی بندر گشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کیمت و ارزیابی تواناییها و ضعفهای آزمودنی در حیطههای مختلف ذهنی میسر است."