ملخص الجهاز:
"دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) شمارهء سوم-پاییز 1383 صص 32-15 ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیص ریاضی برای دانش آموزان 6 تا 13 سالهء شیراز محبوبه چینآوه1-زهرا عربزاده2-فرزانه منشیزاده3 چکیده آزمون تشخیص ریاضی با هدف تشخیص سطح توانی ریاضی دانشآموزان پیشدبستانی و پایههای اول تا پنجم ابتدایی،شناسایی ضعفها و قوتهای دانشآموزان،تعیین پیشنیازهای ضروری در تنظیم طرح درس مناسب در حیطهء تفکر و مهارتهای ریاضی برای آموزش گام به گام تهیه و هنجاریابی گردید.
در آزمون تشخیص ریاضی هر کدام از این مفاهیم به عنوان یک خردهآزمون مجزا که دارای اجزای مربوط به خود است برای ارزیابی و سنجش ریاضیات پیشدبستانی و پایههای اول تا پنجم ابتدایی مورد استفاده قرار میگیرد.
یک هفته پس از اجرای آزمون تشخیص ریاضی تعداد 200 نفر از بین کلیهء آزمودنیهای مورد نظر به طور تصادفی انتخاب و آزمایندگان خردهآزمون حساب مقیاس هوشی ویسک-آر را اجرا کردند و همبستگی بین نمرات خردهآزمون حساب با نمرات کل آزمون تشخیص ریاضی محاسبه و ضریب همبستگی (41/0)بهدست آمد،با توجه به تفاوتهایی که آزمونهای هوشی و پیشرفت تحصیلی دارند این مقدار ضریب همبستگی بهدست آمده معنادار است.
از آنجا که بررسی هر خردهآزمون نقطهء شروع مشکل دانشآموز را مشخص میکند،امید است با توجه به یک ارزیابی و تشخیص دقیق و نیز شناخت تفاوتهای فردی دانشآموزان در یادگیری ریاضی راه برای آموزش هرچه مؤثرتر ریاضی هموار گردد و در زمینهء سایر دروس نیز این امر تحقق پذیرد."