خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین «فعالیتهای انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، از طریق بررسی نظرات مربیان در سطح مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرتهران، از فروردین 1387 تا پایان تیر 1387، انجام شده است. روش تحقیق، پیمایشی- توصیفی است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که 2/73 درصد مربیان کانون معتقدند انجام فعالیتهای عام فرهنگی بیشترین تاثیر را بر ایجاد انگیزة مطالعه در بین کودکان و نوجوانان دارد. فعالیتهای هنری با 5/37 درصد در رتبة دوم، و فعالیتهای ادبی با 7/27 درصد در رتبة سوم تاثیرگذاری بر ایجاد انگیزة مطالعه در کودکان و نوجوانان قرار دارند. از دید مربیان کانون، گروههای سنی «الف» علاقة خاصی به فعالیتهای خاص هنری دارند. گروه سنی «ب» تمایل زیادی به فعالیتهای عام فرهنگی و خاص هنری و اسلامی دارند. گروه سنی «ج» بیشترین علاقه را، در مقایسه با سایر گروهها، به فعالیتهای فرهنگی، ادبی، علمی، و اسلامی دارند. گروه سنی «د» به فعالیتهای خاص ادبی و علمی بیش از فعالیتهای هنری، فرهنگی، و اسلامی علاقه دارند. گروه سنی «ه» در مقایسه با سایر گروهها، کمترین میزان علاقه را به فعالیتهای خاص هنری داشته و به فعالیتهای ادبی و علمی علاقة بیشتری دارند.
ملخص الجهاز:
"در پاسخ به پنجمین سؤال اساسی پژوهش مبنی بر اینکه«تأثیر فعالیتهای خاص اسلامیجدول 5 توزیع فراوانیهای میزان تأثیر انجامفعالیتهای خاص اسلامی بر ایجادانگیزه به مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود)بر ایجاد انگیزۀ مطالعه در گروههای سنی مختلف مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکریکودکان و نوجوانان شهر تهران از دیدگاه مربیان چگونه است؟»؛براساس اطلاعات گردآوریشده در پژوهش مشاهده شد که 56/8 درصد مربیان آشنایی با قرآن و حدیث را تا حد زیاد و36/5 درصد تا حد متوسط بر ایجاد انگیزه به مطالعه در کودکان و نوجوانان مؤثر دانستهاند.
در پاسخ به ششمین سؤال اساسی پژوهش مبنی بر اینکه«تأثیر فعالیتهای خاص علمی برجدول 6 توزیع فراوانیهای میزان تأثیر انجامفعالیتهای خاص علمی بر ایجادانگیزه به مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایجاد انگیزۀ به مطالعه در گروههای سنی مختلف مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکانو نوجوانان شهر تهران از دیدگاه مربیان چگونه است؟»؛براساس اطلاعات گردآوریشده در پژوهشمشخص شد که کار با میکروسکوپ،ستارهشناسی،آشنایی با زیستشناسی،و نمایش فیلمهایمربوط به زیستشناسی بر ایجاد انگیزۀ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان مؤثر هستند.
در پاسخ به هشتمین سؤال اساسی پژوهش مبنی بر اینکه«نظرات مربیان دربارۀ آندسته از فعالیتهایی که سبب ایجاد انگیزۀ بیشتر به مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانونجدول 8 مقایسۀ اولویت تمایل گروههای سنیبه فعالیتهای مختلف کانون (به تصویر صفحه مراجعه شود)پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر تهران میشود؟»؛یک سؤال در پرسشنامه(سؤال 42)مطرح شد و نتایج تحقیق نشان داد که 73/2 درصد مربیان کانون معتقدند انجام فعالیتهایعام فرهنگی بیشترین تأثیر را بر ایجاد انگیزه به مطالعه در بین کودکان و نوجوانان دارد."