خلاصة:
تقویت صادرات غیرنفتی از نگرانیهای اصلی و راهبردی کشور است. یکی از صنایع سودآور و دانش محور صنعت نرمافزار است. شناسایی عوامل موثر بر عملکرد صادرات شرکتهای نرمافزاری می توان برنامهریزی بهتری برای افزایش صادرات نرمافزار انجام داد. بههمین منظور در این مقاله مدلی متشکل از متغیرهای مهم صنعت نرمافزار شامل: شدت رقابت، توانمندی برنامهریزی و اجرای بازاریابی به همراه سه بعد بازارگرایی (مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی درون سازمانی) طراحی شد. گردآوری دادهها از طریق یک پرسشنامه 37 سوالی و بر مبنای پاسخهای مدیران عالی شرکتهای نرمافزاری صادرکننده انجام شد. پایایی متغیرهای مکنون همگی در بازه قابل قبول قرار دارد. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار Smart PLS-Graph نسخه 2.0 استفاده شد. نتایج نشان داد، شدت رقابت بر عملکرد در بازار بینالمللی، مشتریگرایی و توانمندی اجرای بازاریابی اثر مثبت دارد. نتایج آزمون نشان داد که رقیبگرایی، قابلیت اجرای بازاریابی و مشتریگرایی به طور مثبت بر عملکرد در بازار بینالمللی موثر است. تفکیک آثار نشان داد، مهمترین عوامل تعیین کنندهی عملکرد در بازارهای بینالمللی به ترتیب عبارتند از: شدت رقابت، توانمندی اجرای بازاریابی، مشتریگرایی و رقیبگرایی.
Increasing non-oil exporting is among the most important concerns for Iran. Software industry is among the knowledge based and profitable ones. Identification of factors affecting export performance of software developers can improve planning that in turn results in increasing software export. In this research a model consisting of seven important variables in software industries including: competitive intensity، marketing planning and executing capability along with three market orientation factors (customer and competition orientation and inter-functional coordination) proposed. Data were gathered by 37-items questionnaire. Questionnaires were completed by senior managers of software companies. Cronbach's ? coefficient was calculated for all latent variables and showed that all coefficients are in acceptable range. For testing the research model we used Smart PLS-Graph 2.0. Results showed competition intensity has positive impact on the competition orientation، marketing execution capability and performance in international market. Findings indicated that competition orientation، marketing execution capability and customer orientation have positive impact on performance in international market. Decomposition effects revealed that the most important factors in affecting international performance are: competition intensity، marketing execution capability، customer orientation and competition orientation، respectively
ملخص الجهاز:
"نتایج آزمون نشان داد کهرقیبگرایی،قابلیت اجرای بازاریابی و مشتریگرایی بهطور مثبت بر عملکرد در بازار بین المللیمؤثر است.
نقد اساسی وارد بر چارچوب ساختار صنعت پورتر(در رویکرد سازمانصنعتی)این است که فقط بر تجزیه و تحلیل ارتباط محیط-صنعت تمرکز نموده و توجهاندکی به تأثیر توانمندیهای درون سازمانی بر عملکرد سازمان دارد[7].
قابلیت اجرای بازاریابی و عملکرد در بازار بین المللی یکی دیگر از قابلیتهای مهم بازاریابی در بازارهای صادراتی که نقش مهمی در عملکردصادراتی شرکتها ایفا میکند،قابلیت اجرای برنامهخای بازاریابی است.
هماهنگی درون سازمانی و عملکرد در بازار بین المللی بنگاهی که قادر به تشخیص و تحلیل دقیق شدت رقابت،توسعهی توانمندیهای بازاریابیو تقویت فرهنگ بازارگرا باشد،تنها در صورتی قادر به کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدارخواهد بود که از نظر درون سازمانی نیز دارای رویههای هماهنگ در ارتباط با چگونگیمواجهه با نیروهای رقابتی باشد[11].
مقیاس،تعداد سؤالها،آلفای کرونباخ و منبع طراحی سؤالات پرسشنامه (به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول شماره دو شاخصهای مورد پرسش برای متغیرهای مکنون پژوهش به تفکیکارایه شده است.
مقدار t ضرایب مسیر نشان میدهد،از بین یازدهمسیر پیشبینی شده چهار مسیر:شدت رقابت--<رقیبگرایی،شدت رقابت--<قابلیتبرنامهریزی بازاریابی،هماهنگی درونی--<عملکرد،قابلیت برنامهریزی بازاریابی--<عملکرد دارای مقدار t کمتر از ت 2 است و در سطح اطمینان 95%معنادار نیست اما سایرمسیرها تأیید شدند.
نتیجهگیری و پیشنهادها نتایج این پژوهش نشان داد،بین شدت رقابت و عملکرد در بازار بین المللی رابطه معناداریوجود دارد (977.
یافتهی این پژوهش در رابطه با ارتباط معنادارتوانمندی اجرای بازاریابی و عملکرد در بازار بین المللی با نتیجهی پژوهشهای[17][23]مشابه است.
مطابق نتایج به دست آمده از این پژوهش مشخصشد،رابطه معنادار میان مشتریگرایی و عملکرد در بازار بین المللی وجود دارد (615."