ملخص الجهاز:
"طوری که انگار نیما وشاعران بلافصل او چون شاملو و فروغ فرخزاد اکنون دیگر به«تاریخادبیات»پیوستهاند؛اخوان و سپهری که جای خود دارند!اما گفتم«نابجا»چون از شاعری که چندان عنایتی به نوآوریهای اصل ونااصل زمانه و اعتنایی به پسند روز و تقاضای بازار نداشته باشد،وشعرش پاسخی باشد به نیاز روحی و باورهای ریشهداری که ازسنتهای گاه کهن روییده،و درهرحال شعر و شاعریاش را جز باصفت اخلاقی«صادقانه»و صفت اساسی«اصیل»نمیتوان نامید،چنان توقعی نابجاست.
به گمان من کوتاهترین و گویاترین(یعنی شیواترین ورساترین)توصیفی که از شعر اوجی میتوان داد همان تعبیریستکه خودش به کار برده است:«کوتاه مثل آه».
» اما با کتاب شاخهای از ماه(1379)و نمونههایی که از آن در«گزینۀاشعار»آمده،شعر اوجی شکل مشخصتر و منحصربهفرد خود را پیدامیکند و به قول خودش«منصور اوجی دیگر منصور اوجی شده است.
خود اوجی میگوید: «شعر،یعنی تولدی دیگر چهرهای هوش،یک جهان دریا اندکی سیب،شبنمی لبخند شعر،یعنی دریچهای فریاد شعر،یعنی زنی که آهو شد شعر،یعنی فروغ فرخزاد» با این تولدهای مکرر است که فروغ شعر(همچون شعر فروغ)میتواند حیات کهنه و تاریک آدمی را نو و روشن کند.
برای شاعر دل سپرده به شعر،حتی«عشق نیز بهانه است»(«{Sدانستمعشق نیز بهانه است/#تا من به دام شعر درافتمS}»)و در زیر این آسمانکبود چیزی نیست جز شعر:«در زیر این کبود/شعری شکفته بود/شعری...
اگر اینپسند شخصی مربوط به سلیقۀ برخاسته از عادتهای کهنۀ من نباشد(که نیست)،لابد همان است که کامیار عابدی گفته است:«تردیدنیست که جنبههای موسیقایی گستردهتر،اگر به درستی در ذهنگوینده تهنشین شده باشد،در تشکل بخشیدن به ساختار شعر وامکان ثبت دقیقتر در ذهنیت مخاطب نقش عمده بازی میکند»."