ملخص الجهاز:
"بعد،یک روز باید بنشینم ونخستین نوشتههای اولین فیلمنامه را شروع کنمو این خیلی کسالتآور است؛زیرا زمان بازی (به تصویر صفحه مراجعه شود)کردن نقشها،هنگامی که احساس میکنیداین،شاهکار همۀ دورانها میشود و اینجالبترین صحنهای خواهد شد که تاکنون ساختهشده،گذشته است.
س:موقعی که شما آن روند خلاق را آغازمیکنید،آیا فکر میکنید که«باید این طرح رابرای فیلم به کار ببرم یا بهتر است از آن برایصحنۀ تئاتر استفاده کنم»یا به صراحت فکرمیکنید که«از این طرح برای فیلم استفادهمیکنم»و یا اینکه«این قطعا یک نمایشصحنهای است»؟ -میدانید که من حدود بیست و پنجنمایشنامه برای تئاتر نوشتهام و منتقدان همیشه بهمن گفتهاند که آنها مزخرفند.
وقتی مشغول نوشتنفیلمنامهای هستید که تماشاگر را تحت تأثیر قرارخواهد داد،چه فکری میکنید؟تأثیر مطلوبشما روی تماشاگر،از خلال فیلمهایتانچیست؟ -باید بفهمید:من همیشه فکر میکنم کهفیلمهایم بسیار روشن،بسیار ساده و بسیار سرگرم(به تصویر صفحه مراجعه شود)کننده و روحافزاست و این عین حقیقت است.
آیا شما قبلا مینشینیدو میگویید:«بسیار خوب،این حس به طورواقعی در فیلم پرداخته نشده،و به این دلیل سعیمیکنم که بنویسم»؟یا اینکه تنها یک صحنهاست،شما صحنهای دارید و تعبیری از اینصحنه و ضمن نوشتن،این احساس که شما(به تصویر صفحه مراجعه شود)درصدد برانگیختن آن هستید بهطور اتفاقیبروز میکند؟ -خوب،البته همان طور که میبینید خیلیعجیب است؛وقتی که صحنههایی از یکازدواج را ساختم،برای اولین بار با همسرم بهتماشای آن نشستیم.
بنابراین،نمیدانم که پرسش شما راپاسخ گفتهام؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)س:گمان میکنم وحشت از جنگ،مثلادر«شرم»19،بخشی از بیانیهای سیاسی است کهدر فیلمهایتان طرح کردهاید؟ -آن چیز دیگری است،چون شرم و نام آنیکی فیلم چیست؟تخم افعی20،تخم افعیربطی به نازیها ندارد.
س:وقتی که سرگرم ساختن فیلم هستید،آیا هرگز آگاهانه مراقب ارتباط آن با کار قبلیخود هستید؟البته این مراقبت ممکن است بهصورت انعکاس یا تصحیح باشد،یا اینکه اگرآن فیلم مشابهتی با فیلم قبلی داشته باشد،صرفااتفاقی است؟ -نه خیلی زیاد."