خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نوع مدرسه، رشته ی تحصیلی و منطقه ی محل سکونت در ادراکات فعالیت های کلاسی و اهداف پیشرفت دانش آموزان است. بدین منظور، نمونه ای به حجم 571 آزمودنی از دبیرستان های مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودنی های یادشده ازجهت نوع مدرسه (عادی، دولتی و غیر انتفاعی)، رشته ی تحصیلی (ریاضی فیزیک و ادبیات و علوم انسانی) و منطقه ی محل سکونت (شمال و جنوب تهران) تفکیک شدند. پرسش نامه های ادراکات فعالیت های کلاسی (جنتری و همکاران، 2002) و اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) پس از احراز روایی و پایایی، توسط آزمودنی ها تکمیل شدند. نتایج نشان داد که تمام مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری ، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی) دو به دو با هم دیگر رابطه دارند (01/0 p< ). با اجرای تحلیل واریانس چند متغیری مشخص شد که میانگین مولفه های علاقه و انتخاب در رشته های ریاضی فیزیک و علوم انسانی، باهم تفاوت داشتند (05/0 p< )، اما سایر اثرات ساده معنادار نبود. اثرات تعاملی رشته و منطقه در مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)، اثرات تعاملی رشته و نوع مدرسه در مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، و نوع مدرسه و منطقه در مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، معنادار بود (05/0p<). سایر تعامل ها معنادار نبود.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که تمام مؤلفههای ادراکات محیطی کلاس(علاقه،لذت،چالش و انتخاب)و اهداف پیشرفت(تبحری،عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)دوبهدو باهمدیگر رابطه دارند(0/01 <p(.
یکی از مهمترین جلوههای بافت اجتماعی نوع مدرسه از جهت عادی و غیر انتفاعی بودن و منطقه محل سکونت فرد است که میتواند بر ادراکات محیطی و اهداف پیشرفت اثرات متفاوتی داشته باشد.
ب)بین دانشآموزان رشتههای ریاضی-فیزیک و ادبیات و علوم انسانی از جهت ادراکات فعالیتهای کلاسی و نوع اهداف پیشرفت تفاوت وجود دارد.
د)بین دانشآموزان مدارس متوسطهی عادی دولتی و غیر انتفاعی از جهت ادراکات فعالیتهای کلاسی و نوع اهداف پیشرفت تفاوت وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتهها برای بررسی رابطهی ادراکات محیطی کلاسی و اهداف پیشرفت و نیز بررسی تفاوت آزمودنیهای رشتههای ریاضی با انسانی،منطقهی شمال با جنوب تهران و مدارس دولتی با غیر انتفاعی،از جهت مؤلفههای ادراکات کلاسی(علاقه،چالشانگیزی،انتخاب و لذت)و اهداف پیشرفت(تبحری،عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)،دادههای بهدستآمده مورد تحلیل قرار گرفت.
جدول(3)میانگین نمرات آزمودنیها را به تفکیک رشتهی تحصیلی،نوع مدرسه،و منطقهی محل سکونت در مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی(علاقه،چالش،انتخاب و لذت)و اهداف پیشرفت (تبحری،عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)نشان میدهد.
نتایج نشان داد که تمام مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی(علاقه،لذت،چالش و انتخاب)و اهداف پیشرفت(تبحری،عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)دوبهدو باهمدیگر رابطه دارند.
M. E,nemrednA ot noitisnart eht ssorac serutcurts laog moorssalc deviecrep dna snoitatneiro .
976-666,)4(99,ygolohcysP laicos dna ytilanosreP fo lanruoJ.
491-781,38,ygolohcysP lanoitacudE fo lanruoJ laog stnedutS.
131-311,32,ygolohcysP lanoitacudE yraropmetnoC dna snoitatneiro lanoitavitoM:gniyduts of snosaeR.
031-611,51,ygolohcysP lanoitacudE yraropmetnoC dna gnitomorp ni noitavitom fo elor ehT.
moorssalc 05 ygolohcysP laicos dna ytilanosreP fo lanruoJ.