خلاصة:
توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانه ی انسان است؛ چراکه رفتارهای پیچیده ی حرکتی زنجیره ای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسه ی یادگیری توالی حرکتی مشخص (یادگیری صریح) در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، نرم افزار تخصصی ارائه ی محرک های متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ بود. در این نرم افزار تکلیف یادگیری حرکتی به صورت فشار دادن کلیدهای تعریف شده ی صفحه کلید خاص در پاسخ به یک سری محرک های رنگی بود که بر روی صفحه ی نمایش گر ظاهر می شدند. در این پژوهش، دو گروه سالمند و جوان (هر گروه 15 نفر) در تکلیف یادگیری صریح شرکت داده شدند. آزمون تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر زمان پاسخ و خطای پاسخ ، تی زوج شده برای مقایسه ی داده های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسه ی داده های دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو گروه جوانان و سالمندان با پیشرفت مراحل آزمون، خطا کمتر و سرعت اجرای توالی حرکتی سریع تر می شود. در گروه جوانان نسبت به سالمندان خطا کمتر و سرعت اجرای مهارت حرکتی سریع تر بود. از آن جایی که در یادگیری صریح بیشتر قطعه ی پیشانی مغز در یادگیری ترتیب توالی ها نقش دارد و زوال مغزی در قطعه ی پیشانی بیشتر از سایر نواحی مغزی است، سالمندان در یادگیری صریح مهارت حرکتی کارایی کمتری نسبت به جوانان دارند.
ملخص الجهاز:
با توجه به این که مغز سالمندان زوال بیشتری در لوب فرونتال در مقایسه با سایر نواحی مغزی نشان میدهد(هوج3،1991)سؤال اصلی این مطالعه این است که آیا تحلیل قطعهی پیشانی مغز یادگیری صریح را در سالمندان متأثر میسازد؟ فرضیات پژوهش 1-کاهش زمان اجرای تکلیف توالی حرکتی معیار یادگیری تکلیف میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کاهش خطا براساس نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت خطاها در مراحل منظم در یادگیری صریح در گروه سالمندان معنیدار بود1.
3 مقایسهی میزان افزایش پاسخهای صحیح در توالیهای منظم در دو گروه سالمند و جوان در یادگیری صریح نشان داد که خطا در سالمندان نسبت به جوانان بیشتر است.
کاهش زمان پاسخ در توالیهای غیر منظم نیز در این گروه معنیدار بود.
برای بررسی اثر اختصاصی یادگیری توالی حرکتی صریح،آزمون تی جفتشده بین زمان پاسخ مراحل منظم و نامنظم در سالمندان صورت گرفت و تفاوت زمانهای پاسخ در مراحل منظم و نامنظم معنیدار نشان داده شد.
میزان کاهش زمان پاسخ در توالیهای منظم در دو گروه سالمندان و جوانان معنیدار بود.
11-)832(T میزان کاهش زمان پاسخ در توالیهای نامنظم در دو گروه سالمندان و جوانان نیز معنیدار بود.
1با مقایسهی میانگینها مشخص شد که کاهش زمان پاسخ در توالیهای نامنظم در جوانان نسبت به سالمندان بیشتر است.
aksnidaL-avoteakuM ni gninrael ecneuqes rotom ticilpmI.
egdelwonk rotom namuh a ni'woh'dna'tahw'gninraeL.
ecnedive mos fo noitanimaxe na;smetsys gninrael ticilpmi dna ticilpxe .
gniga gnirud mutairts suproc dna irberec xetroc namuh eht fo yrtemohproM.
gninrael ecneuqes ticilpxe dna ticilpmi tnerrucnoc gnirud tcejus .
H. J,drawoH dna yromeM,gninraeL:ygolohcysP latnemirepxE fo lanruoJ.