خلاصة:
مقاله حاضر به ارائه فرایند مناسب برنامه ریزی راهبردی آموزش عالی تربیت محور با تاکید بر دانشگاه های افسری نیروهای مسلح می پردازد. لذا پس از آشنایی با تعیین نیازهای آموزشی، دیدگاه های نیازسنجی و برنامه ریزی، نظرات صاحبنظران را درخصوص برنامه ریزی راهبردی مورد بررسی قرار داده و سپس انواع مدل های برنامه ریزی راهبردی تربیتی و آموزشی مورد بررسی قرار داده است. نمونه مورد مطالعه 35 نفر از خبرگان آموزشی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و نوع پژوهش، همبستگی و همخوانی و روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. اجزاء فرایند پیشنهادی طی یک پرسشنامه 50 سؤالی به جامعه خبرگان ارسال و پس از جمع آوری و توصیف داده ها، از آزمون نیکویی برازش برای تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که سؤالات پرسشنامه هرکدام بطور جداگانه اعتبار لازم را داشته و اکثریت پاسخ دهندگان فرایند پیشنهادی را تایید نموده اند.
ملخص الجهاز:
"o} &%03604EDMG036G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مقادیر احتمال در جدول مقابل و ردشدن فرض صفر در اکثریت موارد،میتوان گفت که پاسخهای گروه نخبگان که منتج به تأیید تمامی موارد پرسشنامه شد، تصادفی نبوده است و لذا فرضیه این پژوهش یعنی فرایند برنامهریزی راهبردی آموزشعالی تربیت محور در پژوهش حاضر به شرح زیر مورد تأیید خبرگان قرار گرفته است: 1-تعیین نیازهای تربیتی و آموزشی 2-ترسیم تصویر آینده 3-طراحیراهبرد نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر بر اساس آزمون کای اسکوئیر بیانگر مطلب زیر است: 1-فرایند برنامهریزی آموزش عالی تربیت محور برای دانشگاههای افسری براساس نظر خبرگان مشتمل بر سه مرحله زیر است: طراحیراهبرد-ترسیمتصویر آینده-تعییننیازهایتربیتی وآموزشی مرحله سوم-مرحله دوم-مرحله اول 2-هر یک از این مراحل مشتمل بر شاخصهای زیر است که مشروح آن درصفحههای 19 الی 22 آورده شده است: مرحله 1-تعیین نیازهای تربیتی و آموزشی بر اساس شاخصهای زیر: الف-مکتب فکری اسلام و متغیرهای موردتوجه آن در امر تربیت و آموزش(مشتمل بر 4 شاخص) ب-اهداف تربیتی و آموزشی دانشگاههای افسری(مشتمل بر 4 شاخص) پ-وظایف عمومی مدیران و فرماندهان(مشتمل بر 4 شاخص) ث-وظایف رزمی مدیران و فرماندهان(مشتمل بر 5 شاخص) ث-نقشهای مورد انتظار مدیران و فرماندهان(مشتمل بر 4 شاخص) ج-مهارتهای مورد انتظار از مدیران و فرماندهان(مشتمل بر 3شاخص) چ-توانائیهای مورد انتظار از مدیران و فرماندهان(مشتمل بر 3 شاخص) مرحله 2-ترسیم تصویر آینده بر اساس شاخصهای زیر: الف-اسناد بالادستی(مشتمل بر 5 شاخص) ب-رویکرد(مشتمل بر 4 شاخص) مرحله 3-طراحی راهبرد بر اساس شاخصهای زیر: الف-اجزاء سیستم آموزش(مشتمل بر 5 شاخص) ب-عوامل محیطی(مشتمل بر 4 شاخص) فهرست منابع {E-پلانکت،لارن و آتنر."