خلاصة:
هدف مقاله حاضر این است که با رویکردی علمی – دینی و به روش نظری، هوش هیجانی را از نگاه روانشناسی و اسلام، بررسی و مطالعه کند. برای فهم بهتر و غنای بیشتر بحث ابتدا هوش شناختی، تاریخچه و انواع آن مطرح و سپس به روش توصیفی - تحلیلی هوش هیجانی، به صورت مفصل بررسی شده است. در ادامه به مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی و شیوههای سنجش و اندازهگیری هوش هیجانی پرداخته میشود. در بخش پایانی، درباره رویکردهای هوش هیجانی از دیدگاه روانشناسی و اسلام به روش تحلیل متون دینی و استنباط عقلی، بحث و بررسی، صورت گرفته است. نتیجه نهایی این است که حتی اگر بپذیریم که هوش هیجانی در روانشناسی، موضوع تازهای است، از دیدگاه اسلام چیز جدیدی شمرده نمیشود و زیرمجموعهای از عقل و احکام آن است.
The present paper tries to theoretically study emotional intelligence in the light of the view of Islam and psychology، using a religious-scientific approach. In order to better understand the discussion and enrich it، first emotional intelligence and its types and history have been discussed and then emotional intelligence has been thoroughly studied through a descriptive – analytical method. The paper compares between emotional intelligence and cognitive intelligence and reviews the methods used for measuring emotional intelligence. Finally، it examines the approaches to emotional intelligence in the light of the view of Islam and psychology، using content analysis of religious texts and reasonable inference. The paper concludes that even if emotional intelligence is regarded as one of the new issue in psychology، it is، according to Islam، grouped under the heading of reason and its rules and so it is not considered as a new issue.
ملخص الجهاز:
"» همانگونه که از تعریفهای یاد شده، نمایان است، هوش هیجانی به معنای توانایی و مهارت شناخت هیجانهای خود و دیگران، بروز هیجانها، کنترل و مدیریت آنها و در نهایت، برقراری ارتباط سالم و مناسب با خود و دیگران میباشد.
346 اگر انسان از هوش هیجانی بالایی بهرهمند باشد، میتواند با چالشهای زندگی فردی و اجتماعی خود، بهتر سازگار شود و هیجانهای خود را به گونهای مؤثر مدیریت کند و در نتیجه، زمینه افزایش سلامت جسم و روان خود را فراهم آورد.
اگر از نظر هوش هیجانی الگوی فرزندان باشید، آنها مهارتهای مورد نیاز خود را برای کنار آمدن با دیگران رشد خواهند داد و موفقیت بیشتری را تجربه خواهند کرد؛ موفقیتی که در بزرگسالی نیز نیز ادامه خواهد داشت.
از نظر آنها هوش هیجانی عمدتا به عنوان توانایی فرد در بازنگری احساسات و هیجانهای خود و دیگران، تمییز قائل شدن میان هیجانها و استفاده از اطلاعات هیجانی در حل مسئله و نظمبخشی رفتار تعریف میشود.
373 بهترین حوزه مناسب برای مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی، محیط کار است، زیرا فرد در محیط کار خود، علاوه بر توانمندیهای علمی (که از هوش عقلی نتیجه میشود) از قابلیتهای عاطفی خود نیز استفاده میکند.
میردریکوندی، رحیم، مقایسه هوش، هوش هیجانی و عقل از دیدگاه روانشناسی و منابع اسلامی وساخت مقیاس سنجش عقل، پایاننامه دکتری، روانشناسی تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(، 1380 ناصری، اسماعیل، بررسی مفهوم و مولفههای هوش معنوی و ساخت ابزاری برای سنجش آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال 87-1386، پایاننامه دکتری، روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، 1387."