خلاصة:
تولید کنندگان پیشرو، روشهای تولید ناب را معرفی می نمایند تا بازار خود را توسعه دهند، به مشتریان خدمات بیشتری ارائه کنند، ضایعات پرهزینه را کاهش دهند و سازمانهای چابکی را بنیان نهند که آمادگی مواجهه با چالشهای آینده را داشته باشند. معرفی تفکر ناب و روشهای ناب در یک شرکت تولیدی به فرهنگ تغییر در کلیت سازمان نیاز دارد. ناب بودن، روش بسیار متفاوتی برای انجام امور تجاری است. مفهوم بنیادین تفکر ناب، در ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان نهفته است. تفکر ناب نگرشی است برای آفرینش بهره وری و ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن هزینه ها و اتلافها. حسابداری سنتی و روش های مدیریت برای پشتیبانی از تولید سنتی طراحی شده بودند. آنها مبتنی بر تفکر تولید انبوه بودند. تولید ناب قوانین تولید انبوه را نقض می کند ، بنابراین حسابداری سنتی و روشهای مدیریت مبتنی بر آن، بر ضد تغییرات ناب در شرکت می باشند بنابراین از جمله روشهای لازمه خلق ارزش در سازمانهای ناب به کارگیری حسابداری ناب است. حسابداری ناب چیزی بیش ازمجموعهای از ابزارهای مرتبط با اندازه گیری، بکارگیری ظرفیت، ارزش و بهبود مستمر است. حسابداری ناب، سیستم مدیریت کسب و کار ناب است.
ملخص الجهاز:
"حسابداری ناب شامل ایجاد شاخصهای عملکرد بومی می گردد که رهبران و مالکین جریان ارزش را قادر به درک و نظارت بر فرایند های تولید و بهبود آنها می سازد.
همه اطلاعات جاری باید برای همه افراد سازمان در همه سطوح وقتی که آنها نیاز به یک گزارش دارند، در دسترس باشد جنبه دیگر حسابداری ناب، مدیریت هزینه جریان ارزش است که اطلاعات بهای تمام شده را در یک فرم متمرکز فراهم می سازد.
حسابداری ناب بر - Lean and Simple Business Accounting - Muda - Value Stream Maps - Plan – Do – Check – Act Problem – Solving Approach ارزیابی و درک رازش ایجاد شده برای مشتریان تمرکز می کند و این اطلاعات را برای روابط مشتری، طراحی محصول، قیمت گذاری محصول و بهبود ناب استفاده می کند.
پرسنل عملیاتی پیش بینی هایی از ظرفیت جریان ارزش در هر ماه برای 12 ماه آتی ارائه می دهند و بخش مهندسی محصول نیز برنامه هایی برای معرفی محصولات جدید می آورند، از طریق یک سری جلسات برنامه ریزی شده دقیق و رسمی تقاضای مشتری با قابلیت های تولید مطابقت داده می شود.
این اطلاعات بسیار مهم است، آنقدر مهم که ما نیازمند ابزار های بهتری برای نشان دادن آن هستیم، ابزار هایی نظیر هزینه یابی جریان ارزش و جعبه امتیازی با درک ماهیت صحیح تفکر ناب سؤال اساسی از «چقدر هزینه ها کاهش می یابد؟» به «چه می توان از ظرفیت ایجاد شده جدید برای افزایش ارزش مشتری و پول درآوردن استفاده نمود؟» تغییر می یابد."