خلاصة:
مفهوم هویت ملی یکی از مفاهیم حساس و بسیار مهم در عرصه مطالعات سیاسی و اجتماعی است و در دهه های گذشته به طور نسبتا وسیع با رویکردهای مختلف مورد کنکاش علمی قرار گرفته است. اما عمده مطالعات انجام شده این مفهوم را با توجه به نظریه های مرتبط با دوران دولت، ملت و به طور دقیق تر پیش از مطرح شدن مباحث جهانی شدن مورد توجه قرار داده اند. این مطالعه سعی دارد تا ضمن توجه به مطالعات و نظریات پیشین، هویت ملی را در عرصه فرایند جهانی شدن مورد مطالعه قرار دهد. از آنجا که این فرایند ابعاد مختلفی را در بر می گیرد، مطالعه حاضر به بررسی رابطه سبک زندگی به عنوان پدیدهای مدرن و مرتبط با فرایند جهانی شدن با هویت ملی پرداخته است. در جمع آوری اطلاعات از روش پیمایشی استفاده شد و پرسشنامه ای که شامل سوالات زمین های، رفتاری و نگرشی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز بود، ارایه گردید. اطلاعات مورد نیاز با شیوه نمونه گیری تصادفی نظاممند از یک نمونه 435 نفری از دخترها و پسرهای دبیرستانی به دست آمد. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که متغیرهای سبک های مذهبی و هویت بدن بر روی هم نزدیک به 19 درصد تغییرات هویت ملی را تبیین می کنند.
ملخص الجهاز:
"از آنجا که این فرایند ابعاد مختلفی را در بر میگیرد،مطالعۀ حاضر به بررسی رابطۀ سبک زندگی بهعنوان پدیدهای مدرن و مرتبط با فرایند جهانی شدن با هویت ملی پرداخته است.
لذا این تغییرات و تحولات به دنبال خود تبعاتی درپی دارند،زیرا با تغییر محیط و سبک زندگی افراد،قیاسهای اجتماعی و ارزیابیهای جدید اهمیت مییابند،که از آن جمله میتوان به ظهور سبکهای زندگی جهان وطنی اشاره کرد پژوهشهای تجربی انجام گرفته نیز نشان دهندۀ این موضوع هستند که شاخصههای نوگرایی در شهر شیراز به مراتب بیش از مناطق پیرامون آن میباشد(خواجه نوری و مقدس،1384:5؛خواجه نوری،1386:1؛ خواجه نوری و مقدس 1388:1؛خواجه نوری و مقدس 1385:45؛خواجه نوری 1387:131).
در نتیجه این مقاله درپی فهم این موضوع است که آیا انتخاب سبکهای جدید زندگی توسط دانشآموزان،هویت ملی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد یا خیر؟ از جانب دیگر باتوجه به جمعیت جوان جامعۀ آماری و با نگاه به این موضوع که شهر شیراز،کلانشهری با بیش از یک میلیون جمعیت میباشد،بررسی سبکهای متفاوت زندگی رایج در میان دانشآموزان و رابطهای که آنها با هویت ملی دارند، موضوعی بسیار پراهمیت میباشد که با شناخت رابطۀ بین این دو عامل میتوان (1)- rialkS (2)- ikasaS (3)- neS & sdrawdE &%04420MMFG044G% عواملی که منجر به تقویت یا تضعیف هویت ملی میشوند،شناخت و در نتیجه در برنامهریزیهای اجتماعی مورد استفاده قرار داد.
چنین به نظر میرسد که برای بررسی رابطۀ جهانی شدن و هویت ملی باید به بخشی از حوزۀ فرهنگ یعنی آنجا که هویتهای مختلف توسط افراد ساخته میشود توجه نمود."